Huge höjer hyran med 5,2 % för 2024

Huge Bostäder i Huddinge och Hyresgästföreningen är nu överens om bostadshyrorna för 2024. Hyreshöjningen blir 5,2 procent från den 1 mars 2024 och gäller i tio månader framåt. Den nya hyran medför en hyreshöjning för en normaltrea på cirka 350–400 kronor per månad.

– Höjningen täcker inte Huges ökade kostnader. De senaste årets stora kostnadsökningar för energi, byggmaterial, tjänster och räntor slår hårt mot fastighetsbranschen. Det utmanar oss i att fortsatt effektivisera verksamheten och vända på varje krona, säger Huges vd Karin Strömberg Ekström.

Höjning från 1 mars 2024

Överenskommelsen gäller för hela 2024 – men höjningen genomförs från 1 mars. Det innebär att hyresgästerna inte behöver betala höjningen för januari och februari.

– Vi yrkade en hyreshöjning på 9,1 procent. Långsiktigt hade det behövts för att vi ska kunna underhålla fastigheterna och renovera cirka 500 lägenheter om året, säger Karin Strömberg Ekström.

Hyreshöjningen gäller även för lokaler där hyrorna förhandlas med Hyresgästföreningen.

Halverade priser för el

Huge har ett stort antal lägenheter där kostnaden för hushållsel debiteras separat på hyran. Mot bakgrund av den senaste tidens lägre elpriser revideras nu priset från 4,51 kr/KWh till 2,10 kr/KWh.

- Elkostnaden är kännbar i mångas plånböcker. Därför känns det lite extra bra att kunna mer än halvera priset, enligt årets överenskommelse med Hyresgästföreningen, säger Tommy Ålund.

Mer information under februari

I samband med hyresaviseringen för mars månad kommer Huges hyresgäster att informeras om de nya hyrorna.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.