Nu är det dags för en omfattande renovering av Huge Bostäders hus på Sjödalsbacken 1 i centrala Huddinge.

Huge Bostäder renoverar 1950-talshus i centrala Huddinge

Efter noggranna förberedelser börjar Huge Bostäder nu renovera på Sjödalsbacken 1 i centrala Huddinge. Huset och lägenheterna får bland annat nya badrum, förbättringar i köken och nya ledningar för vatten, avlopp och el. Hyresgästerna har också möjlighet att lägga till ett helt nytt kök och nya golv.

– Många hyresgäster har valt nytt kök, vilket känns roligt, säger Johan Hammarberg, projektledare på Huge.

Inför renoveringsstarten har Huge haft personliga möten med hyresgästerna och gått igenom i detalj vad som ska hända.

– Många flyttar till tillfälligt boende under renoveringstiden, medan andra valt att bo kvar. Självklart försöker vi underlätta livet så mycket vi kan för dem som bor kvar under renoveringen. Vi ordnar tillfälliga duschar och toaletter, möjlighet att hämta vatten i trapphuset och ser till att byggarna städar efter sig varje dag, berättar Josefine Ricalais, ombyggnadssamordnare på Huge.

I slutet av året ska allt vara klart på Sjödalsbacken 1 – och då går renoveringen vidare till grannhusen på Sjödalsbacken 9 och Sjödalsvägen 11, som ingår i samma renoveringsprojekt.

Vi känner oss väl förberedda inför byggstart och har en genomarbetad metod, både för själva renoveringen och för omtänksamma kontakter med våra hyresgäster, säger Mikael Halvarsson, projektchef på Huge.

Mer om projektet och husen som Huge renoverar

Sjödalsbacken 1 och grannhusen är byggda 1956–1957, samma år som riksdagen beslutar om TV-sändningar i Sverige, Tage Erlander är statsminister och Volvo Amazon presenteras. Sedan dess har husen vid Sjödalsparken hunnit med att vara trivsamma hem åt många hyresgäster. Här har födelsedagar och jular firats, barn har vuxit upp, vänner har kommit på besök, hyresgäster har flyttat ut och nya har flyttat in. Precis som det ska vara. Och nu har det blivit dags för en väl behövlig förnyelse. Så att husen kan erbjuda ett bra boende även för nya generationer Huddingebor.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges knappt 8000 bostäder är 750 studentlägenheter. Huge har 160 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.