Huge Bostäder i Huddinge höjer hyrorna med 1,8 procent för 2022

Huge Bostäder AB i Huddinge och Hyresgästföreningen är nu överens om bostadshyrorna för 2022. Hyreshöjningen blir 1,8 procent från 1 januari 2022. Överenskommelsen gäller i ett år.

– Den årliga hyreshöjningen behövs för att täcka våra kostnadsökningar för bland annat värme, vatten, avfall och el. Den behövs även för att underhålla fastigheterna och fortsätta vårt arbete med att skapa trygga miljöer, säger Huge Bostäders vd Karin Strömberg Ekström.

Den nya hyran medför en hyreshöjning för en normaltrea på cirka 150 kronor per månad. Höjningen gäller från den 1 januari 2022. Det innebär att höjningen för januari till mars debiteras retroaktivt på hyresavin för april 2022.

Huge Bostäder hade yrkat på en hyreshöjning på 3,5 procent.

– Vi är nöjda med att ha kommit överens med Hyresgästföreningen i ett tidigt skede. Det underlättar den ekonomiska planeringen för våra hyresgäster, säger Karin Strömberg Ekström.

Hyreshöjningen gäller även för lokaler och biluppställningsplatser där hyrorna förhandlas med Hyresgästföreningen.

Huge Bostäder AB är ett av Huddinge kommuns fastighetsbolag.Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar Huge bostäder samt kommersiella lokaler och stadsdelscentrum. Av Huges 8100 bostäder är cirka 700 studentlägenheter. Huge har 150 anställda och omsätter cirka 700 miljoner kronor per år. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.