Totalt kommer åtta nya lägenheter byggas på Mogårdsvägen i Vårby gård.

​Outnyttjade lokaler blir lägenheter

Sedan i höstas byggs lokaler i bostadshuset på Mogårdsvägen 35 – 39 i Vårby gård om till sex LSS-lägenheter (LSS står för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) som Huddinge kommun kommer hyra. I renoveringen ingår fönsterbyte, ny ventilation, nya ytskikt och renovering av de tre uteplatser som tillhör lokalen.

– Avtalet med kommunen är redan klart. Det kommer alltid vara personal på plats och det kommer finnas ett samlingsrum och så har alla sex som bor här en varsin lägenhet på 36 kvadratmeter med eget badrum, förklarar Peter Karlsson, biträdande förvaltare i Vårby och projektledare över ombyggnaden.

Två stora treor

I samma fastighet, fast i portarna bredvid, kommer ytterligare två lokaler göras om till lägenheter. Det kommer bli två stora treor med uteplats på markplan. Dessa två lägenheter kommer hyras ut via bostadsförmedlingen. Sammanlagt är det åtta lägenheter som byggs på Mogårdsvägen.

Planen är att lägenheterna ska stå klara sommaren 2020 och att kommunens verksamhet och hyresgäster flyttar in under hösten.