Sandra Stenberg, centrumledare på Huge, hoppas på 100 000 besökare under Jokkmokksdagarna.

Nu är det dags för Jokkmokksdagarna

Idag startar Jokkmokksdagarna i Huddinge Centrum. Under fyra dagar, mellan den 28 - 31 oktober, kommer Huddinge Centrum att låta, smaka och dofta samiskt och norrländskt.

Jokkmokksdagarna har blivit en årlig tradition som lockar människor från hela Storstockholm. Huge, Huddinge Centrum och enskilda företagare i Jokkmokk anordnar marknadsdagarna tillsammans.

Över 100 000 besökare

– Det här är en välbesökt marknad som lockat många besökare i över 20 år. Förra året blev det tyvärr inställt på grund av pandemin så i år är vi extra peppade. Tidigare år har det kommit över 100 000 besökare till Huddinge centrum under Jokkmokksdagarna och vi hoppas ju så klart på att det ska komma lika många i år, säger Sandra Stenberg, centrumledare på Huge.

Smak av Jokkmokk

Huddinge Centrum förvandlas under dessa dagar till Jokkmokks marknad i miniatyr och bjuder på allt från samiskt hantverk och jojk, till smakprovning av lokalproducerade varor. Det blir genuina samiska råvaror som renkött, renkorv, ost producerad i Vuollerim samt förädlade egenproducerade bär. Underhållningen kommer som vanligt från stora scenen med jojk av Juhán Niila Stålka.