Nattvandrare, trygghetsvärdar och kommunpolisen vid en trygghetsdialog i Vårby

Nattvandrare från lokala föreningar gör Vårby tryggare

Fler trygga vuxna ute på kvällstid. Det är syftet med nattvandrarna som från 28 oktober börjar synas ute i Vårby på fredagar och lördagar. Nattvandringen är ett samarbete med flera lokala föreningar som vill vara med och göra Vårby tryggare.

Föreningarna som nattvandrar får ett verksamhetsbidrag för varje tillfälle av fastighetsägarna i Vårby och kommunen.

– På så sätt stöttar vi det lokala föreningslivet samtidigt som nattvandrarna ökar tryggheten och trivseln i Vårby gård. Det känns bra, säger Huges områdesutvecklare Tobias Lind som varit med och tagit initiativ till nattvandringen.

Nattvandrarna är lätta att känna igen. När de är på uppdrag bär de röda reflexvästar med texten ”nattvandring” på ryggen.

Få sällskap från tunnelbanan

Det går även att ringa nattvandrarna för att få sällskap till och från tunnelbanan eller bussen i Vårby gård.

Telefonnumret är 070-282 28 86 och det går att ringa fredagar och lördagar klockan 20.00-24.00. Vandrarna erbjuder sällskap fysiskt eller via telefon i den utsträckning de har möjlighet.

– Nattvandrarna ska också rapportera efter varje helg till oss fastighetsägare om de sett klotter, skadegörelse eller annat som kan göra det otryggt, berättar Tobias Lind.

Vandrar varje helg från 28 oktober

Tidigare i veckan fick de blivande nattvandrarna utbildning via stiftelsen Nattvandring. Fredag 28 oktober är det dags för den första vandringen. Uppdraget fortsätter sedan varje helg året ut – och förhoppningsvis även efter det.

– Runt årsskiftet utvärderar vi hur det gått med nattvandringen och om vi ska fortsätta även framöver. Vi hoppas självklart att försöket faller väl ut och att vi kan fortsätta samarbetet med de engagerade föreningarna för att öka tryggheten i Vårby, säger Tobias Lind.

De här föreningarna är med och nattvandrar:

• Amar free style School IF
  • First Position Dansförening
  • Frälsningsarmén Vårby gård
  • KFUM Huddinge Basket
  • Vårby boxningsförening
  • Vårby Gårds IF

Mer om BID-Vårby

Det är BID-Vårby som står bakom initiativet till nattvandringen och ger verksamhetsbidrag till föreningarna som medverkar. BID-Vårby är en lokal fastighetsägarförening som består av Huge, Huddinge Samhällsfastigheter, Balder, Victoriahem och Huddinge kommun. BID-Vårby samarbetar även med Polisen och Södertörns brandförsvarsförbund.

BID står för Business Improvement District och är ett sätt att organisera och skapa en plattform för samverkan mellan den offentliga sektorn, näringslivet, akademier, civilsamhällets aktörer och invånare. Målsättningen är att identifiera och genomföra trygghetsskapande åtgärder i syfte att öka attraktiviteteten i olika områden.