Precis som Riitta trivs Shahid med att bo på Visättravägen. Foto: Felicia Andreasson

Med odlingen kom gemenskapen

När Shahid Ullah ville odla egna grönsaker på gården behövde han bara prata med sin granne. Grannen är nämligen Huges fastighetsvärd Riitta Fagerström. Hon råkar dessutom själv veta en hel del om växter och odling.

Riitta Fagerström pekar mot det fullvuxna kastanjeträdet längre bort på den nyklippta gräsmattan. Tillsammans med den lite fuktiga men vindstilla juliluften sprids en harmonisk sommardoft över gården mellan de röda bostadshusen.

– Jag kommer ihåg när det trädet var så här litet, säger Riitta Fagerström och mäter cirka en meter från marken med handen.

Hon har jobbat på Huge och bott här på Visättravägen i Flemingsberg i över 30 år. Och hon var själv med och plan-terade kastanjeträdet när hon jobbade som trädgårdsarbetare. Idag jobbar hon som fastighetsvärd, men nog har hon kvar sina gröna fingrar. Hon lyser upp när hon tittar på grannen Shahid Ullahs röda spenat som han odlar i en av sina två odlingslådor. De runda och täta bladen ser ut som grönlila moln.

– Den här sortens spenat är vanlig i Bangladesh där jag kommer ifrån. Den kan vara svår att hitta i affärerna här och finns det så fraktas den ofta från Italien. Här hemma äter vi spenaten lätt stekt i vanlig olja med lite lök och salt på. Det är jättegott till ris, intygar Shahid Ullah.

Frågade Riitta

I våras märkte han att det fanns odlingslådor i en annan del av kommunen. Då frågade han Riitta Fagerström om Huge skulle kunna ordna några här också. Utmärkt idé, tyckte hon! Och snart stod det några stycken i rad på gården, precis bakom miljörummet.

– Det är en jättebra plats för det finns en vattenslang så att man enkelt kan vattna växterna, säger Riitta Fagerström och tar några steg bort för att spana på en annan grannes resultat.

Rädisor i höst

Någon har odlat en myntaliknande växt som brett ut sig ordentligt. Det skymtar också koriander- och dillskott här och var. Shahid Ullahs andra låda är täckt med skyddande fiberduk. Om allt går enligt plan ska familjen skörda rädisor i höst.

Under sommaren har flera grannar hört av sig och frågat efter egna lådor. Från att ha varit några stycken finns nu tio odlingslådor.

– Många har gått runt här och varit nyfikna, så jag tror att ännu fler kommer att vilja ha en nästa år, säger Shahid Ullah.

Många intresserade

– Ja, då måste vi skaffa fler, för nu är det bara tian som är ledig, säger Riitta Fagerström och tittar på den tomma lådan längst bort i ena raden.

Det är just för gemenskapen i området som Huge gärna hjälper till med vardagliga önskemål från de boende. Riitta Fagerström som själv bor i ett av husen menar att det kan vara lite svårt att få kontakt med alla grannar på gården, men odlingslådorna blir en naturlig plats att mötas på. Shahid Ullah håller med.

– Det här är en jättebra samlingsplats. På gården kan det bli svårt att prata med någon man inte känner, men här vid lådorna blir man nyfiken på varandras odlingar. Man får tips och idéer från varandra, säger Shahid Ullah.

Växthus

Precis som Riitta trivs Shahid med att bo på Visättravägen. Han jobbar på Karolinska Universitetssjukhuset ett stenkast bort vilket gör att han kan promenera förbi sin odling både till och från jobbet. Och han gillar att det finns fina lekplatser och handelsplatser. Så vänder han sig plötsligt bort
mot andra sidan av gräsmattan och pekar bakom kastanjeträdet.

– Jag kanske får ett växthus av Huge därborta nästa år så att jag kan odla körsbärstomater och gurka.

Riitta lyser upp igen.

– Det skulle vara roligt! Och kanske ett bord också så att man kan sitta och fika.