Stor och liten - Huawei lanserar två nya smartphones

Stor och liten - Huawei lanserar två nya smartphones

Stockholm 20 december 2012: Huawei, en ledande global leverantör av informations- och kommunikationsteknik, lanserar två nya mobiler hos Tre, dels företagets nya flaggskepp Huawei Ascend D1 quad XL samt Huawei Ascend Y201 pro, en mycket prisvärd instegsmodell.

D1 quad XL har en fyrkärnig processor och visades för första gången i våras på MWC i Barcelona som världens snabbaste smartphone. Den version som nu lanseras i Sverige har utrustats med ett ännu större batteri på 2600 mAh som tillsammans med smarta energibesparande algoritmer levererar imponerande 15 timmars taltid och 500 timmars standby-tid. Det möjliggör upp till 30% längre användning än en standard smartphone. D1 quad XL kombinerar snygg design med en exceptionell ljud- och bildupplevelse på en 4.5-tums HD-skärm som ger kristallklara bilder även i direkt solljus.

"Huawei Ascend D1 quad XL har med sin otroligt snabba processor och stora högupplösta skärm allt som en krävande användare vill ha och med sitt XL-batteri så räcker det till många timmars nöjen och användande, säger Oscar Thunström, försäljningschef på Huawei Device. D1 quad XL är marknadens mest prisvärda 4-kärniga mobil".

Huawei har fyra kategorier av smartphones; D1 quad XL tillhör kategorin Diamond, den mest avancerade kategorin med mest och bäst funktionalitet. Därefter följer P som i Platinum, G som i Gold och till sist Y som i Youth. Huawei Ascend Y201 pro tillhör sistnämnda kategori och lanseras nu till ett oslagbart pris hos Tre.

Huawei Ascend Y201 pro har en 3.5 tums IPS-klassad skärm, och är även den snabb, Y201 pro startar nämligen upp på fem sekunder och batteriet är fulladdat efter 90 minuters laddning. Skärmen har förbättrad känslighet, bättre färger och bättre betraktningsvinkel än sina föregångare i kategorin.

"Huawei Ascend Y201 pro är en kompakt och smidig smartphone med en IPS-klassad skärm på 3,5” och som kör Android ICS, fortsätter Oscar Thunström. Det är den perfekta instegsmodellen då pris och prestanda är exceptionellt bra".

Specifikationer för Huawei Ascend D1 quad XL:
Operativsystem
Android 4.0 Ice Cream Sandwich, Chipset Huawei K3V2 quad-core 1.4GHz, Storlek 129.9 x 64.9 x 11.5 mm, Vikt 145g, Skärm 4.5 tum TFT IPS, HD 1280x720, med Corning® Gorilla® glas, Kamera: 8M pixels autofokus 1080P med dual LED-blixt och 1.3 M kamera fram, Minne: 8GB ROM, 1GB RAM, kortplats för upp till 32 GB,Batteri 2600 mAh,  Pris 4500 kr.

Specifikationer för Huawei Ascend Y201 pro:
Operativsystem
Android 4.0 Ice Cream Sandwich, Chipset Qualcomm MSM 7225, Storlek 116.9 x 60.4 x 11.7mm, Vikt 120g, Skärm 3.5 tum TFT IPS, HVGA 480 x 320, Kamera: 3.2M pixels autofokus, Minne: 4GB ROM, 512 MB RAM, kortplats för upp till 32 GB, Batteri 1250 mAh, Pris 695 kr.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Edlund, Public Affairs & Communications Manager, Huawei Nordics
0702-985 404, daniel.edlund@huawei.com