Så fungerar fotoassistenten i Huawei P20 Pro

Så fungerar fotoassistenten i Huawei P20 Pro

En av vårens nyheter från Huawei är flaggskeppstelefonen P20 Pro med världens första trippelkamera från Leica. Förutom den uppgraderade kameran besitter enheten flera intelligenta funktioner för att underlätta fotografering. Telefonens unika AI-funktioner hjälper användaren att välja rätt kamerainställningar utifrån ljusförhållanden och objekt. Dessutom kan den organisera bilder i ett så kallat Smart Gallery.

Hör du till skaran som brukar ha svårt att få till snygga bilder till Instagram? Då kan en mobil med artificiell intelligens vara en smart investering. Med de AI-baserade funktionerna i nya Huawei P20 Pro är det enklare än någonsin att ta proffsbilder med endast mobilen. Kameran kan bland annat identifiera objekt och miljöer och ställer själv in de mest optimala inställningarna utifrån exempelvis ljusförhållanden. AI-funktionen kan dessutom föreslå bildens komposition och varna användaren när telefonen lutar. Detta för att motverka bilder med sneda linjer. Kameran förutspår även ett objekts rörelse och kan effektivt fokusera på var det kommer att befinna sig när bilden tas. Det leder till skarpare bilder även i rörliga miljöer.

AI:n sorterar dina bilder – så att du själv slipper
AI känner också igen innehållet i bilderna i kameraalbumet, i realtid och kategoriserar och utvärderar dem. I telefonens så kallade Smart Gallery skapar AI:n tematiserade album som gör det enkelt att hitta bland bilderna. AI:n i telefonen bidrar inte bara till snyggare bilder, utan även till en bättre användarupplevelse i allmänhet genom att den lär sig användarens vanor. Till exempel vilka appar som används mest och under hur lång tid. Tekniken identifierar på så sätt funktioner och appar som inte används och stänger ner dem för att telefonen ska kunna arbeta snabbare. Detta bidrar till att AI:n kan planera hur telefonens energi fördelas och på så sätt öka batteritiden.

Pris och tillgänglighe
Huawei P20 Pro finns redan i butik i färgerna Twilight, Midnight Blue och Black. Rekommenderat butikspris är 8 590 SEK.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.