Rapport från Huawei visar: Svenskarna understryker AI-robotars skyldigheter

Artificiell intelligens är på framfart och den intelligenta tekniken kan redan i dag utföra traditionellt sett mänskliga uppgifter. Men vilka rättigheter och skyldigheter anser svenskarna att AI-robotar bör ha? Över hälften tycker att de har skyldighet att följa lagar och regler. Däremot anser knappt en av tio att robotar med AI har rätt till ett namn. Det visar Huaweis senaste undersökning. Resultatet visar också att majoriteten av svenskarna ser det som ett problem att AI lär sig av sin omgivning. Framförallt om tekniken hamnar i fel händer.

Rapporten som bygger på en riksrepresentativ undersökning genomförd av GfK Norm visar att svenskarna lägger större vikt vid AI-robotars skyldigheter än rättigheter. Hela 56 procent tycker att robotar med AI-teknik är skyldiga att följa lagar och regler. Fyra av tio anser att artificiell intelligens har skyldighet att inte kränka sin omgivning. Dock tycker endast sju procent att AI-robotar har rätt till ett namn.

Inlärning av omgivningen problematisk enligt svenskarna
Artificiell intelligens är en teknik som lär sig av sin omgivning och undersökningens resultat visar att detta är något som majoriteten av svenskarna tycker är problematiskt. Hela 51 procent tycker att det är ett problem om AI hamnar i fel händer. 14 procent anser att inlärningen är problematisk om människors fördomar överförs. Dock skiljer det sig mellan olika åldersgrupper. I åldern 16 till 29 år anser hela 20 procent att detta är ett dilemma, motsvarande siffra i åldersgruppen 50 till 64 år är endast 10 procent.

– På Huawei ser vi stora möjligheter med artificiell intelligens. Vår undersökning visar dock att många svenskar oroar sig över att AI lär sig av sin omgivning om tekniken hamnar i fel händer. Säkerhet är alltid ett prioriterat område vid all teknisk utveckling och maskininlärning utgör inte någon större risk än annan teknik som vi är vana vid, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei Technologies i Sverige.

De här skyldigheterna vill svenskarna att AI-robotar ska ha:
Skyldighet att följa lagar och regler 56 %
Skyldighet att inte kränka sin omgivning 41 %
Skyldighet att ta ansvar för sina beslut och handlingar 28 %
Skyldighet att ta ställning till uppdaterad information om samhället 20 %

De här rättigheterna vill svenskarna att AI-robotar ska ha:
Rätt till ett eget namn 7 %
Rätt till ett hem 4 %
Rätt till att få gifta sig 3 %
Rätt till medborgaskap 2 %

Om undersökningen
Undersökningen baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av GfK NORM på uppdrag av Huawei. Undersökningen genomfördes online i november 2017. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 16 och 100 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 000 personer i undersökningen.

Bilaga

Vilka av följande rättigheter och skyldigheter tycker du att en AI-robot bör ha?

Totalt 16-29 år 30-49 år 50-64 år 65-100 år
Skyldighet att följa lagar och regler 56 % 56 % 56 % 61 % 51 %
Skyldighet att inte kränka sin omgivning 41 % 40 % 42 % 42 % 41 %
Skyldighet att ta ansvar för sina beslut och handlingar 28 % 29 % 25 % 28 % 29 %
Skyldighet att ta ställning till uppdaterad information om samhället 20 % 22 % 21 % 23 % 12 %
Rätt till ett eget namn 7 % 15 % 7 % 3 % 4 %
Rätt till ett hem 4 % 8 % 4 % 1 % 3 %
Rätt till att få gifta sig 3 % 4 % 4 % 1 % 1 %
Rätt till medborgarskap 2 % 5 % 2 % 1 % 0 %
Vet ej 29 % 26 % 27 % 26 % 34 %
Annat, nämligen: 5 % 3 % 4 % 5 % 7 %
AI lär sig av sin omgivning. Tycker du att detta är ett problem?
Totalt 16-29 år 30-49 år 50-64 år 65-100 år
Ja, om AI-tekniken hamnar i fel händer 51 % 48 % 46 % 59 % 55 %
Ja, om människornas fördomar överförs till AI 14 % 20 % 16 % 10 % 10 %
Nej, det reflekterar samhället. AI kommer alltid ha brister likt oss människor 5 % 8 % 6 % 3 % 3 %
Ja, men inget av ovanstående 4 % 4 % 5 % 2 % 3 %
Nej, inget av ovanstående 4 % 3 % 5 % 4 % 5 %
Nej, det är inget problem eftersom vi är medvetna om bristerna med AI 3 % 5 % 4 % 4 % 2 %
Vet ej 19 % 13 % 18 % 18 % 24 %

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.