Mobile World Congress 2018: Huawei presenterar innovativa datorupplevelser  för en uppkopplad värld

Mobile World Congress 2018: Huawei presenterar innovativa datorupplevelser för en uppkopplad värld

Mobile World Congress 2018 går nu av stapeln i Barcelona och Huawei visar upp flera nyheter vid årets mässa. Bland nyheterna finns Huawei MateBook X Pro, surfplattor i Huawei MediaPad M5-serien samt Huawei 5G CPE, världens första kommersiella terminalenhet med stöd för den globala 5G-standarden 3GPP.

Teknikmässan Mobile World Congress är en av de viktigaste händelserna på året för telekombranschen. Huawei har vid tidigare upplagor genomfört flera lyckade lanseringar av väldesignade och kraftfulla premiumtelefoner. I dag presenterade företaget flera nyheter som visar på teknikens kraft att erbjuda innovativa datorupplevelser för en mobil värld.

— På Huawei drivs vi av visionen om en bättre uppkopplad värld. För att uppnå målet investerar vi i betydelsefull forskning och utveckling så att vi på så sätt kan förstå hur människor interagerar och kopplas samman genom teknik. Att tänja på gränserna för vad teknik och innovation kan göra har därför blivit vårt uppdrag. Genom att presentera Huawei MateBook X Pro, Huawei MediaPad M5-serien och världens första 3GPP 5G-CPE håller vi löftet om att erbjuda enheter som omdefinierar varje del i den mobila datorupplevelsen, säger Richard Yu, vd för Huawei Consumer Business Group.

Huawei MateBook X Pro och Huawei MediaPad M5-serien kommer finnas tillgängliga i Europa från och med våren 2018.

Huawei MateBook X Pro
Huawei MateBook X Pro är en ultrasmal men samtidigt fullfjädrad 13,9-tums bärbar dator med 3K-touchskärm, Huawei FullView-skärm och 91 procent screen-to-body ratio. Enheten drivs av den åttonde generationens Intel® Core ™ i7- eller i5-processor, besitter ett långvarigt batteri om 57,4 Wh och en diskret NVIDIA® GeForce® MX150-grafik med 2 GB GDDR5. Allt detta gör Huawei MateBook X Pro till en av de lättaste och kraftfullaste bärbara datorerna på marknaden[1]. Enheten har även ett ljudsystem från Dolby Atmos® Sound System och anpassningsbara högtalare som erbjuder ett ljud som kan placeras exakt och flyttas i ett tredimensionellt utrymme. Med Dolby Atmos Sound System flödar ljudet ovanför och runt dig.

[1] Diskret grafik är dock inte applicerbart till samtliga inställningar.

Huawei MediaPad M5-serien
Huawei MediaPad M5 är en ergonomiskt utformad surfplatta med 2,5D-glas, 2K HD samt ClariVu 5.0 förstärkt skärm. Den eleganta och kraftfulla enheten har fyra stereohögtalare utvecklade av ljudexperten Harman Kardon. Huawei Histen-tekniken har fullt stöd för högupplöst ljud och erbjuder uppslukande 3D-ljud.

3GPP-standard 5G CPE
Huawei 5G CPE är den första i sitt slag och stödjer den globalt erkända telekommunikationsstandarden 3GPP för 5G. Huawei 5G CPE som är anpassad för såväl inomhus- som utomhusbruk erbjuder en mycket snabb nedlänkshastighet på upp till 2Gbps och stödjer såväl 4G- som 5G-nätverk. Den nyttjar Huaweis egenutvecklade Balong 5G01-chipset, världens första kommersiella chipset med stöd för 3GPP-standarden som i sin tur är kompatibel med alla 5G-frekvensband inklusive sub-6GHz och MMW.

Priser och tillgänglighet i Sverige

Enhet Specifikationer Pris
HUAWEI MateBook X Pro* i5/8GB/256GB MX150 15 990 SEK
i7/8GB/512GB MX150 17 990 SEK
HUAWEI MediaPad M5 10.8 tum** 4GB+64GB WIFI 4 490 SEK
4GB+64GB LTE 4 990 SEK

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.