HUAWEI WATCH GT 5-serien: Sätter en ny standard för design, hälsomätning och avancerae sportfunktioner

Barcelona, 19e september 2024 – Huawei presenterade idag nya HUAWEI WATCH GT 5-serien vid HUAWEI Innovative Product Launch i Barcelona.

Tillgängliga som både Standard och Pro versioner representerar denna femte generationen av smarta klockor det bästa inom HUAWEI GT-seriens arv – estetik och prestanda. Serien har en distinkt design med skarpa linjer, hantverk på högsta nivå och avancerad materialteknologi kombinerat med ett kraftfullt batteri som varar upp till två veckor[1].

Serien är också utrustad med det helt nya HUAWEI TruSense-systemet, en integrerad teknik för mätning av hälsa och träning med förbättrade sensorer och algoritmer som ger snabbare, mer detaljerade och omfattande resultat.

HUAWEI Sunflower Positionerings System introducerar ett helt nytt sätt att navigera i dina träningsäventyr utomhus med ett mer exakt och optimerat GNSS-spårningssystem. Detta möjliggör en helt ny upplevelse för löpning och cykling för alla modeller i WATCH GT 5-serien. HUAWEI WATCH GT 5 Pro-modellerna erbjuder dessutom avancerad sportmätning för aktiviteter som golf, terränglöpning och fridykning, vilket ger entusiaster möjligheten att förbättra sina prestationer.

HUAWEI WATCH GT 5-seriens smartklockor är också fullt kompatibla med Android- och iOS-smartphones[2], vilket ger en bredare publik chansen att uppleva Huaweis senaste innovationer inom hälsoteknik och mätning av träning och sport.

Hållbar design med skarpa linjer: Titanlegering i rymdkvalitet och nanokristallkeramik

HUAWEI WATCH GT 5 Pro 46mm och 42mm är tillverkade med rymdkvalitet av titanlegering och nanokristallkeramik, material som har utvecklats genom komplexa ingenjörsprocesser. Detta ger högre hållbarhet jämfört med tidigare modeller och säkerställer att klockan klarar av dagliga aktiviteter. Oavsett om det är ett träningspass på gymmet eller en kväll ute med vänner, är smartklockan en stilren och mångsidig följeslagare för vardagens alla äventyr.

HUAWEI TruSense-systemet: Djupare insikter i hälsa och träning

HUAWEI TruSense-systemet tar mätning av hälsa och träning till nästa nivå med förbättrade moduler och algoritmer. Det ökar noggrannheten vid mätning av hjärtfrekvens, syremättnad och andningsfrekvens, vilket ger en mer omfattande avläsning, även under träning och i olika klimatförhållanden.

HUAWEI WATCH GT 5 Pro Edition kommer också med en EKG-analysfunktion genom en elektrodbaserad EKG-knapp. Med en enkel tryckning kan användaren få sitt EKG-diagram på bara 30 sekunder. [3]

Banbrytande träningslägen för sportentusiaster

Med den nya tekniken från HUAWEI Sunflower Positionerings System kan användare av HUAWEI WATCH GT 5-serien få en djupare mätning av olika sporter för att förbättra sin prestation och följa sin utveckling.

Löpentusiaster kan se fram emot funktioner som är tillgängliga på alla modeller i HUAWEI WATCH GT 5-serien, som löpanalys, vilket ger tips för att finjustera din löpstil och förebygga skador.

För mer avancerade löpare introducerar HUAWEI WATCH GT 5 Pro ett professionellt terränglöpningsläge[4] för traillöpare. Funktionen stödjer segmentbaserad navigation, ur-kurs-varningar, höjdkurvor och zoomningsbara kartor[5] som styrs via kronan. Långdistanslöpare kan också få tillgång till realtidsdata och information om spåret, direkt på handleden.

HUAWEI WATCH GT 5 Pro adderar även nya golf-funktioner som 3D-vyer av banor med över 15 000+ globala golfbane-kartor[6], tillsammans med en rad analytiska funktioner som hjälper till att förbättra ditt spel på rangen eller mäta slaglängden på banan.

HUAWEI WATCH GT 5 Pro är även anpassad för vattenaktiviteter, med en vattentålighet som klarar upp till 40 meters fridykning[7]. Tillsammans med en djupmätare och påminnelser får dykentusiaster extra säkerhet och vägledning vid dykning under ytan.

Pris och tillgänglighet

Nya HUAWEI WATCH GT 5-serien lanseras globalt från 19 september med rekommenderade cirkapris mellan SEK 3299 – 6999. För fullständig produktinformation, besök Huaweis officiella webbplats: www.consumer.huawei.com/se

Lanseringserbjudande

För samtliga produkter inom WATCH GT 5-serien (förutom keramik) får man ett par FreeBuds 5i-hörlurar utan extra kostnad. Denna kampanj gäller så länge det finns lager hos återförsäljarna.

Dessutom får man en gratis 3-månaders prenumeration[8] av HUAWEI Health+, som ger tillgång till ett brett utbud av exklusiva förmåner, inklusive träningspass från nybörjare till avancerad nivå, guidade meditationer, Stay Fit Plan och andningsövningar. Detta erbjudande gäller under produktens hela livscykel.

[1] Uppgifterna kommer från Huawei-laboratorier. Den faktiska användningen kan variera beroende på produktens variationer, användningsvanor och miljöfaktorer. HUAWEI WATCH GT 5 Pro 46 mm: Batteriet kan räcka i upp till 14 dagar som mest, upp till 9 dagar vid normal användning, eller upp till 5 dagar med AOD aktiverat. HUAWEI WATCH GT 5 Pro 42 mm: Batteriet kan räcka i upp till 7 dagar som mest, upp till 5 dagar vid normal användning, eller upp till 3 dagar med AOD aktiverat. Den maximala batteritiden är testad under följande förhållanden: fabriksinställningarna användes, 30 minuter Bluetooth-samtal per vecka, 30 minuter ljuduppspelning per vecka, pulsmätning alltid på, sömnmätning aktiverad på natten, 90 minuters träning i genomsnitt per vecka, meddelanden aktiverade (50 meddelanden, 6 samtal och 3 alarm per dag), och skärmen på enheten tändes 200 gånger per dag. Den typiska batteritiden är testad under följande förhållanden: fabriksinställningarna användes, 30 minuter Bluetooth-samtal per vecka, 30 minuter ljuduppspelning per vecka, pulsmätning alltid på, sömnmätning aktiverad på natten, stressmätning aktiverad, 180 minuters träning i genomsnitt per vecka, meddelanden aktiverade (50 meddelanden, 6 samtal och 3 alarm per dag), och skärmen på enheten var på i totalt 30 minuter per dag. Batteritiden med AOD aktiverad är testad under följande förhållanden: fabriksinställningarna användes, Always On Display (AOD) aktiverad, 30 minuter Bluetooth-samtal per vecka, 30 minuter ljuduppspelning per vecka, pulsmätning alltid på, sömnmätning aktiverad på natten, stressmätning aktiverad, 180 minuters träning i genomsnitt per vecka, meddelanden aktiverade (50 meddelanden, 6 samtal och 3 alarm per dag), och skärmen på enheten var på i totalt 30 minuter per dag.

[2] Endast tillgängligt när den är ihopkopplad med en telefon som kör Android 9.0/iOS 13.0 eller senare och har Huawei Health-appen installerad. Tillgängligheten för vissa funktioner kan variera beroende på telefonmodell och operativsystem.

[3] Detta är inte en medicinsk funktion. All data och alla resultat är endast för referens och bör inte användas som grund för medicinsk forskning, diagnos eller behandling. Läs instruktionerna noggrant innan du använder produkten.

[4] Denna funktion kommer att göras tillgänglig via en OTA-uppdatering. Tillgängligheten beror på officiella släpp och faktiska förhållanden. För att använda segmentbaserad navigering behöver du ladda ner den motsvarande rutten med markerade punkter från en tredje part, importera rutten till Huawei Health-appen på din telefon och synkronisera rutten till din bärbara enhet. Öppna sedan Träningsappen på din klocka, gå till inställningsskärmen för Trail run, tryck på 'Rutter', hitta din målrutt och starta din löprunda. För att använda kartbaserade rutter behöver du ladda ner motsvarande offlinekarta och höjdkurvor från Huawei Health-appen på din telefon och synkronisera informationen till din klocka. Starta sedan en utomhusaktivitet från Träningsappen på din klocka, vänta på att positioneringen ska fungera, och svep upp eller ner på datakorten för att se den kartbaserade rutten med höjdkurvor.

[5] För att använda denna funktion behöver du ladda ner den motsvarande offlinekartan i Huawei Health-appen, starta ett utomhusträningspass från Träningsappen på din klocka, aktivera GNSS och vänta tills GNSS börjar fungera och positioneringen är framgångsrik. För att visa färgkartan, svep upp eller ner på datakorten.

[6] Golfbane-kartfunktionen är endast tillgänglig på vissa marknader. Denna funktion kommer att bli tillgänglig via en OTA-uppdatering. Tillgängligheten beror på officiella releaser och aktuella förhållanden. För detaljer om ditt land/region och listan över stödda städer, besök https://consumer.huawei.com/en/support/content/en-us16014632/.

[7] Denna produkt uppfyller 5 ATM-vattentäthet enligt ISO 22810:2010-standarden, vilket innebär att enheten kan motstå upp till 50 meter statiskt vattentryck i 10 minuter, men det betyder inte att produkten är vattentät i vatten som är 50 meter djupt. Produkten uppfyller också IP69K-klassificeringen enligt ISO 20653:2023-standarden. Testförhållandena för IPX9K är följande: vattentemperatur: 80 ± 5°C; vattenflöde: 15 ± 1 L/min; vattentryck: 10 000 ± 500 kPa; sprutvinkel: 0°, 30°, 60° och 90°, 30 sekunder för varje vinkel. Produkten uppfyller EN13319-standarden för dykningstillbehör och stödjer fridyking till ett djup av upp till 40 meter. Den kan bäras under grundvattenaktiviteter som att simma i en pool eller längs kusten. Efter att ha använt enheten vid vattenaktiviteter, rengör och torka den omedelbart, ta bort vattenfläckar från produktens ytor och alla öppningar, och använd enhetens dräneringsfunktion för att undvika negativ inverkan på enhetens prestanda. Produkten bör inte bäras i följande situationer: (Skador på enheten orsakade av nedsänkning i vätska täcks inte av garantin om enheten används i olämpliga situationer.) (1) Varma duschar, varma källor, bastur (ångrum) och andra aktiviteter i hög temperatur och/eller hög fuktighet. (2) Aktiviteter som kan utsätta enheten för duschgel, schampo, tvåligt vatten och andra tvätt- eller rengöringsprodukter. Om enheten kommer i kontakt med någon av dessa produkter, skölj och blötlägg enheten i färskt vatten i 30 minuter. (3) Scuba-dykning, teknisk dykning och dykaktiviteter på djup större än 40 meter. (4) Kompositläder, kompositvävda, titan- och keramiska remmar är inte utformade för vattenaktiviteter (som simning) eller för att tåla svett, därför rekommenderas att andra remmar används i sådana situationer. För mer information om vattentätheten hos Huaweis bärbara enheter, besök: https://consumer.huawei.com/en/support/content/en-us15851428/. Vattentäthet är inte permanent, och prestandan kan försämras med dagligt slitage. Det rekommenderas att du regelbundet tar din enhet till ett auktoriserat Huawei-servicecenter för inspektion och underhåll.

[8] Få en gratis 3-månaders provmedlemskap för HUAWEI Health+ via HUAWEI Health-appen (härefter kallad "Erbjudandet") vid köp av en HUAWEI Watch GT 5-serieklocka. Erbjudandet är endast tillgängligt för HUAWEI ID registrerade i något av följande länder/regioner: Tyskland, Italien, Schweiz, Danmark, Storbritannien, Finland, Norge, Österrike, Belgien, Frankrike, Irland, Nederländerna, Spanien, Sverige, Cypern, Estland, Grekland, Lettland, Litauen, Portugal, Tjeckien, Kroatien, Slovakien, Slovenien, Israel, Polen, Nordmakedonien, Montenegro, Serbien, Ungern, Bulgarien, Rumänien, Moldavien, Ukraina och Turkiet. Erbjudandet är tillgängligt fram till kl. 23:59 den 1 maj 2026. Erbjudandet är begränsat till en ansökan per kvalificerande enhet och användare. För tillhörande Villkor, besök motsvarande webbsida. Erbjudandet tillhandahålls av Aspiegel SE, ett dotterbolag till Huawei i Irland, registrerat på 3 våningen, Mespil Court, Mespil Road, Ballsbridge, Dublin 4, D04 E516, Irland.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster finns i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. Fjorton FoU-center har etablerats runt om i världen, inklusive Tyskland, Sverige, Finland, Frankrike, Indien och Kina. Huawei Consumer BG är en av Huaweis tre affärsenheter och täcker smartphones, datorer och surfplattor, wearables, molntjänster och mer. Huaweis globala nätverk bygger på över 30 års expertis inom telekomindustrin och är dedikerat till att leverera de senaste tekniska framstegen till konsumenter över hela världen.

För mer information, besök: http://consumer.huawei.com.

Följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/