Huawei valda av TeliaSonera som enda leverantör för modernisering och utbyggnad av mobilnät i Litauen

Stockholm, 28 april 2011: Huawei har fått i uppdrag av TeliaSonera att leverera utrustning för att modernisera ett befintligt mobilnät för GSM/HSPA+ samt att bygga ett nytt LTE-nät i Litauen. Det nya och förbättrade nätet ska ge abonnenterna en bättre användarupplevelse genom tillgång till tjänster med snabbare hastigheter, bättre täckning och högre kvalitet.

TeliaSonera kommer att installera Huaweis lösning SingleRAN@Broad, som möjliggör mobila bredbandstjänster med hastigheter på teoretiskt upp till 150 Mbit/s. Dessutom kommer ett HSPA+-nät som klarar upp till 42 Mbit/s att installeras, vilket är förberett för uppskalning till 84 Mbit/s HSPA+. Projektet startar omgående och kommer att pågå till slutet av 2012.

”Nu bygger vi ett mobilnät i världsklass i Litauen, vilket kommer att ge våra kunder betydligt bättre täckning och högre datahastigheter. Vi har valt Huawei som partner i detta moderniseringsprojekt, baserat på deras flexibilitet, konkurrenskraftiga erbjudande och beprövade tekniska förmåga”, säger Tommy Ljunggren, VP Mobility Services and Head of System Development, TeliaSonera.

“Det är glädjande för oss att få utöka det framgångsrika samarbetet med TeliaSonera ytterligare. Vårt nya uppdrag visar hur flexibel vår lösning för radioaccessnät är och att den erbjuder ett av de bästa sätten för operatörer att möta de stora utmaningarna inom mobilt bredband, som bandbredd, kapacitet och kostnader. Vi kommer att fortsätta bygga ut vår verksamhet i Norden och Baltikum för att kunna erbjuda bättre service till våra kunder och förstärka Huaweis engagemang på de lokala marknaderna”, säger Jens Friberg, Account Director, Huawei.

Tack vare Huaweis lösning SingleRAN@Broad blir det möjligt för TeliaSonera att samla alla tjänster inom 2G, 3G och 4G/LTE i ett och samma nät, vilket ger en enklare struktur och bidrar till lägre kostnader och personalbehov. Resultatet blir betydande effektivitetsvinster inom drift och underhåll. Med hjälp av SDR-teknik (Software Defined Radio) kan frekvensutrymme dynamiskt tilldelas för varje mobilstandard, vilket ger ett optimalt utnyttjande av tillgängliga frekvenser.

Huawei är en ledande leverantör av heltäckande lösningar för mobilt bredband och samarbetar sedan 2009 med TeliaSonera i Norge om uppbyggnaden av världens första kommersiella 4G-nät. Detta samarbete utökades i januari 2011 när Huawei valdes som leverantör för att modernisera mobilnäten i södra Norge, ett projekt som omfattar åtta av landets tio största städer. Huawei förstärker nu samarbetet med TeliaSonera ytterligare genom uppdraget som ensam leverantör vid moderniseringen av mobilnäten i Litauen.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Daniel Edlund, Brand & Communications Manager Huawei Nordics & Baltics
0702-985 404, daniel.edlund@huawei.com

Bertil Myhr, Springtime
070-790 61 00, bertil.myhr@springtime.nu

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje¬del av världens befolkning.