Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige

Huawei lanserar första 4G-routern i Sverige

Säljstart i Sverige för Huaweis nya router som ger familjer och företagare tillgång till alla bredbandstjänster trådlöst via 4G

Stockholm, 12 september 2011 – Huawei, en globalt ledande it & telekomleverantör, lanserar 4G/LTE-routern B593 som är framtagen för familjer och företagsanvändare som vill ha en pålitlig trådlös internetuppkoppling med hög hastighet. Den kraftfulla routern gör det möjligt att enkelt sätta upp ett lokalt trådlöst nätverk med hastigheter upp till 100 Mbit/s lokalt och upp till 50 Mbit/s vid uppladdning mot Internet.

-       Vi har sett en stor efterfrågan på 4G-routers det senaste halvåret och med Huawei B593 blir vi först i Sverige med att kunna erbjuda det genom våra partners. Det skapar nya möjligheter för både företag och privatpersoner som ställer högre krav på sitt trådlösa nätverk och vill ha en bättre användarupplevelse, säger Anders Christenson, marknadschef Huawei Device Sverige.

Huawei B593 är en idealisk lösning för både hem och kontor då den kan ansluta upp till 32 enheter via WiFi samtidigt samt en enhet via kabel. Det gör det möjligt att ansluta flertalet datorer, skrivare, VoIP-telefoni och kontorsutrustning till routern på ett enkelt sätt. Den är enkel att installera genom ett sim-kort och användarvänligt webbgränssnitt för konfigurering av bandbredd, frekvenser, WiF- och säkerhetsinställningar. Dessutom har routern fjärrstyrd support och mjukvaruuppdatering vilket gör den enkel att underhålla.

Huawei B593 är en flerbands 4G-router som hanterar såväl GSM, 3G som den senaste generationens mobilnät LTE (4G). Enheten har stöd för sömlös överflyttning mellan de olika näten. De dubbla överföringskanalerna för datatrafik förbättrar routerns täckning och optimerar bandbredden.

Tillgänglighet:

Huawei B593 finns tillgänglig omgående genom Telia och kommer finnas tillgänglig senare i höst genom Tele2.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Daniel Edlund, Brand & Communications Manager Huawei Nordics
+46 702 985 404, daniel.edlund@huawei.com

Bertil Myhr, Springtime
070-790 61 00, bertil.myhr@springtime.nu

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje­del av världens befolkning.

Besök oss på www.huawei.com

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/huaweipress och på YouTube: http://www.youtube.com/user/HuaweiPress

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje¬del av världens befolkning.