Från 100k pixlar till AI-funktioner: Så har mobilkameran utvecklats

Sedan kameran uppfanns för 170 år sedan har människan utvecklat många olika sätt att fotografera. Flera av dem utmärker sig i utvecklingen av fotografering, exempelvis traditionella kemiska bearbetningsmetoder som daguerreotyp och våtplåt. Men även moderna metoder som tagits an av Polaroid, Leica samt mobiltillverkare.

Mobilfotografering har vuxit ordentligt de senaste åren och i dag är smartphones det mest självklara verktyget för att ta bilder i vardagen. Det är dock endast 18 år sedan den första mobilkameran lanserades. Fyra generationer av utveckling senare är mobilkameror med dubbla linser den nya normen. Tidigare i år lanserade Huawei den första trippelkameran utvecklad tillsammans med den anrika kameratillverkaren Leica. Tack vare utvecklingen har mobilkameran allt mer ersatt den traditionella kameran.

Huawei investerar i FoU
Tack vare stora satsningar på forskning och utveckling har Huawei kunnat göra stora genombrott på smartphone-marknaden.

— För att vara förbered för framtiden har Huawei investerat nästan 400 miljarder RMB i forskning och utveckling det senaste decenniet. Detta placerar Huawei på en global sjätte plats vad gäller FoU-utgifter 2017. Vi är engagerade att utveckla bildteknologi, säger Kevin Ho, President för smartphoneprodukter på Huawei.

Nedan följer en summering av mobilkamerans utveckling. Från 2000 fram till idag.

Första generationen (2000 – 2003): Mobilkameran lanseras och selfien uppfinns
År 2000 lanserades en skärm med 256 färger och Sharp J-SH04 var den första mobiltelefonen med en kamera. Dock var upplösningen låg på endast 100k pixlar. Trots det hade telefonen även en selfie-kamera.

Andra generationen (2004 – 2014): Smartphonen lanseras
Tack vare smarta operativsystem blev mobilkamerorna mer kraftfulla och upplösningen förbättrades ner till en nivå på megapixel. I takt med att hårdvaran blev mer avancerad förbättrades även bildkvaliteten. Bildredigeringsappar började dyka upp samtidigt som många fotodelningsprogram blev tillgängliga.

Tredje generationen (2015–2017): Dubbla kameror leder utvecklingen
2016 samarbetade Huawei med Leica och tillsammans lanserade de en kamera med dubbla linser. Tack vare två separata sensorer har bildkvaliteten på Huaweis mobilkameror förbättrats avsevärt

Fjärde generationen: AI-funktioner och trippelkamer
Tidigare i år lanserades Huaweis telefon P20 Pro med kraftfulla AI-funktioner, en trippelkamera från Leica och en super 5x hybridzoom. Tack vare detta har telefonen tagit mobilfotografering till en ny nivå. P20 Pro gör det möjligt för vem som helst att ta högkvalitativa professionella bilder.

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.