Universitetsstudenter från Sverige åkte till Österrike för att utbyta kunskap om framtidens teknologier

Huawei Sverige har för åttonde året kunnat erbjuda svenska universitetsstudenter programmet Seeds for the Future, ett globalt kunskapsinitiativ för unga techtalanger. Årets upplaga av Seeds for Future bjöd bland annat på en resa till Österrike, där de svenska studenterna både fick möjlighet att träffa andra internationella studenter från programmet och få en inblick i hur Huaweis digitala teknologier används i praktiken.

Årets arrangemang var uppdelat i två delar, där sju studenter från svenska universitet först deltog i ett onlineprogram med kurser inom 5G, molntjänster och AI den 31 oktober–7 november. Den här delen av programmet inkluderade också en särskild gruppuppgift som innebar att ta fram en teknisk lösning på ett samhällsrelaterat problem. Huawei har under flera års tid arbetat med så kallade ”Tech4Good”-initiativ, och just i det här fallet var syftet med uppgiften att bidra med förståelse och uppmuntra till diskussion kring tekniklösningars potential att bidra positivt till samhällsutvecklingen och till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

När onlineprogrammet var fullföljt åkte studenterna till Österrike mellan den 10–12 november för ett fullspäckat program som bland annat innehöll ett besök vid nationalparken Neusiedler See-Seewinkel. I nationalparken har Huawei har ett pågående projekt med enheten Nature Guardian – en tekniklösning som bidrar till att skydda den biologiska mångfalden. Studenterna besökte även en 5G-basstation och fick inblick i hur tekniken fungerar i praktiken.

- Det känns väldigt kul att kunna erbjuda vårt studentprogram Seeds for the Future för svenska studenter igen efter ett par år då coronapandemin begränsat möjligheterna till fullt genomförande. Som branschledande teknik- och kommunikationsföretag är vi med och driver den digitala utvecklingen framåt i Sverige, vilket också medför ett ansvar att inspirera och stötta framtidens talanger inom vårt område. Det känns särskilt roligt att ha kunnat erbjuda en kunskapsresa till Österrike, där studenterna både fått en inblick i den digitala utvecklingen och fått möjlighet att få träffa likasinnade från andra länder, säger Kenneth Fredriksen, EVP Huawei CEE & Nordic.

- Huawei har bidragit med en hel vecka av lärorika moment genom programmet Seeds for the Future. Från att identifiera ett problem och skapa en potentiell lösning till att diskutera nya teknologier som 5G, Cloud och AI ihop med individer från olika delar av världen. En resa med mycket kultur och kunskap, säger Kristian Yousef, studerande vid Södertörns Högskola och en av studenterna som medverkade i programmet.

Om programmet

Seeds for the Future är en global satsning från Huawei och den svenska upplagan lanserades 2014 under mässan Mobile World Congress i Barcelona av dåvarande it- och energiminister Anna-Karin Hatt med ändamålet att aktivt bidra till den digitala agendan i Sverige. Sedan den globala starten 2008 har mer än 12 000 studenter från över 500 universitet deltagit i programmet.