Digital kalender ska göra hushållens energibeteenden mer jämlika

Digital kalender ska göra hushållens energibeteenden mer jämlika

Att normer och beteenden kopplade till genus påverkar människors relation till energi är bevisat genom forskning. Trots det har genusperspektivet i utvecklingen av energisystem länge varit underskattat, vilket leder till obalans i hur hushållens energikonsumtion värderas och planeras. På HSB Living Lab har en teknisk lösning, framtagen av produktdesignstudion Boid, testats. Lösningen hjälper hushållsmedlemmarna att ändra sitt energibeteende – och delta på lika villkor.

Energilösningar och energipolicy antas vara till för alla. Men är det verkligen så? Nej – faktum är att forskning visar att normer och beteenden kopplade till genus, och andra sociala faktorer, påverkar människors relation till energi. När det traditionellt manliga perspektivet får tolkningsföreträde, och sociala strukturer förbises, skapas en obalans i hur hushållens energikonsumtion värderas och planeras. Idag är exempelvis det typiska styrsystemet för hushållsenergi riktat mot en individ, kopplat till en app som finns i den egna telefonen – och hanteras oftast av en man.

På HSB Living Lab i Göteborg, som är lika delar forskningsarena och boende, har industridesignstudion Boid och forskare på Chalmers samarbetat för att hitta tekniska lösningar som kan sudda ut ojämlikheten i energifrågan. Resultatet: en energisnål, digital affisch som föreställer en kalender – med ett extra lager av information om dagens energiprognos. Genom sin utformning smälter den in i hemmets inredning, som vilken hushållskalender som helst.

– När genus och andra socioekonomiska och kulturella förutsättningar förbises i energifrågan får det konsekvenser. Det leder till att lösningarna blir mindre effektiva, uppnår fel effekter och hindrar omställningen till mer hållbara energisystem. Det ville vi ändra på, säger Kalle Ekdahl, UX-designer på Boid.

Konceptet att hantera och planera hushållsenergi mer jämlikt tar avstamp i det större internationella forskningsprojektet Empowering all, som bland annat utforskar sambandet mellan genus och energianvändning. Det är inom det projektet som Boid sedan våren 2021 arbetat med att ta fram sin digitala hushållsplanerare. Tanken är att hushållsplaneraren ska skapa möjlighet till samtal, där hela hushållet kan delta på lika villkor. Det är ett sätt att skapa medvetenhet och inkludering i frågan om energianvändning – inte minst om målet är att minska den.

Test i en verklig miljö
I lägenheterna på HSB Living Lab kunde Boids prototyp testas i verklig vardagsmiljö, och användas av de boende under en längre tid.

– För att lyckas med en hållbar energiomställning måste den ske snabbt och effektivt, men också rättvist och inkluderande. Där behövs användarvänlig teknik, som möjliggör att den kan nyttjas av alla grupper i samhället. Därför ser jag mycket positivt på den här typen av designprocesser som inkluderar användarperspektivet tidigt i processen, och där målet är att skapa användarnära lösningar, inte bara att fokusera på högteknologi, säger Anna Åberg, universitetslektor i teknikhistoria på Chalmers, samt ledare av forskningsprojektet Empowering all.

Hushållens användning av den digitala kalendern utvärderades sedan genom intervjuer med de boende. Och det visade sig att den kan vara ett effektivt redskap för att planera sin energikonsumtion. Inte minst påverkade kalenderns information om energipris och klimatpåverkan hur de boende använde energikrävande elektronik så som tvätt- och diskmaskin.

– Förhoppningsvis blir projektet beviljat en fortsättning och då är målet att fortsätta utvecklingen av hushållsplaneraren. Dessutom vill vi bidra med all den kunskapen som vi samlat in längs vägen till producenter av andra energigränssnitt för att tillsammans göra energiomställningen mer jämlik, säger Kalle Ekdahl.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Living Lab.
jens.holmberg@hsb.se