Hybridstämma i bostadsrättsföreningar

Hybridstämma i bostadsrättsföreningar

En hybridstämma är en stämma där medlemmarna kan delta antingen på plats eller digitalt. I denna text får ni lära er mer om vad en hybridstämma innebär, vilka fördelar och utmaningar den medför, och vad ni behöver tänka på om ni vill arrangera en sådan stämma.

Vad är en hybridstämma?

En hybridstämma innebär att medlemmar kan välja om de vill vara med fysiskt eller digitalt via en onlineplattform. En sådan stämma blev möjlig i samband med pandemin och kan hållas utan stadgeändring. Hybridstämmor är fördelaktiga eftersom de ger ökad flexibilitet och deltagande, men det finns även vissa praktiska aspekter som föreningen bör beakta.

Även om det är möjligt att hålla en hybridstämma utan att det anges i stadgarna måste hybridstämman i övrigt hållas i enlighet med lag och stadgar. Stämman måste exempelvis fortfarande hållas fysiskt på den ort som anges i stadgarna.

Observera att en medlem inte kan kräva en hybridstämma och möjlighet till digitalt deltagande, utan detta är något som i första hand beslutas av styrelsen.

Att tänka på vid hybridstämma

För att genomföra en hybridstämma framgångsrikt bör man överväga följande:

• Teknisk utrustning: Säkerställ att alla deltagare har tillgång till nödvändig teknik och internetuppkoppling. De som är med på distans måste även kunna identifiera sig på lämpligt sätt.
  • Testa systemet: Genomför ett tekniskt test innan stämman för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Alla deltagare, både de som är fysiskt närvarande och de som deltar via tekniska lösningar, måste kunna höra och kommunicera med varandra.
  • Teknisk support: Ha teknisk support tillgänglig under stämman för att snabbt kunna hjälpa deltagarna med eventuella problem. Det anses däremot ankomma på stämmoordföranden att löpande bevaka att de tekniska förutsättningarna är tillfredsställande.
  • Röstningssystem: Implementera ett pålitligt system för röstning, där både fysiska och digitala röster kan räknas och verifieras på ett tillfredsställande sätt. En omröstning ska kunna genomföras på ett sådant sätt som är jämförbart med en stämma där alla medlemmar närvarar på plats.
  • Utomståendes närvaro: Eftersom en stämma endast är för bostadsrättsföreningens medlemmar är det viktigt att besluta om utomståendes närvaro, då det inte kan säkerställs vilka som tar del av stämmans innehåll. Detta beslut måste fattas enhälligt.

Sammanfattningsvis kan hybridstämmor öka deltagandet och engagemanget bland medlemmarna. Det är dock viktigt att vara medveten om de tekniska och juridiska utmaningarna som kan uppstå samt att det finns en strategi för att hantera dessa.

Behöver din bostadsrättsförening juridisk hjälp?

Vill din förening ha rådgivning om hur en hybridstämma kan genomföras framgångsrikt och säkert?

Kontakta oss för hjälp. Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ert ärende och ger er det stöd ni behöver.

Om ni är medlemmar i HSB, förtroendevalda eller anställda inom HSB kan ni även ringa HSBs juridiska rådgivning på 0771 472 472. Via rådgivningen får ni kostnadsfri generell juridisk rådgivning inom HSBs verksamhetsområden.

Jennifer Rudepalm