Ny undersökning: Bättre livsbalans för göteborgarna under pandemin, men vänskapsrelationer tar stryk

43 procent av de svarande i Göteborg upplever att de har fått en sämre relation med sina vänner. Var tredje göteborgare uppger att de har fått en sämre relation med övrig släkt under pandemin.
– Det finns en risk för att man tappar kontakten med vänner och släktingar när man inte träffas regelbundet, säger psykologen och författaren Siri Helle.

Men man bör inte ha alltför dåligt samvete över att en del relationer tvingas stå på vänt, det rör sig trots allt om en begränsad tid, tillägger hon och tipsar om att ses utomhus om det är möjligt. Kanske ringa oftare än annars. Beställa blommor eller presenter via internet.

– Att få ett skrivet brev eller kort uppskattas också, det är lite extra att få ett brev nuförtiden. Överhuvudtaget handlar det om att visa omtanke, att signalera att ”du är fortfarande viktig för mig fast vi inte kan ses”.

Stärkt sammanhållning i familjen
12 procent av göteborgarna upplever att de har fått en bättre relation med personer i det egna hushållet och detta är särskilt tydligt i barnfamiljer.

– För många av oss är hemmet och livet tillsammans med de allra närmaste hela vår värld just nu. Istället för att lägga pengar på till exempel resor och restauranger, så lagar vi mer egen mat och gör det fint hemma, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Fler än var tredje göteborgare lägger mer pengar på sitt boende. Viktigast är vardagsrummet, därefter kommer kök och utemiljön.

Ökad livsbalans
Det finns flera indikationer i undersökningen som visar att göteborgarna har anammat en mer hälsosam livsstil. Var fjärde göteborgare tränar och promenerar mer utomhus i sitt närområde. Var fjärde uppger att de får mer dagsljus och var sjätte har fått ett större intresse av att vistas i naturen och grönområden. Var femte av de som jobbar har fått en bättre livsbalans.

Detta har förändrats för göteborgarna under pandemin:
Riket
43 % har fått en sämre relation med vännerna     43%
31 % har fått en sämre relation med övrig släkt                 33%
12 % har fått en bättre relation med personer i det egna hushållet   16%
26% har ett större behov av att göra hemmet fint och trivsamt     31%
36 % lägger mer pengar på hemmet  32%
25 % tränar och promenerar mer utomhus i sitt närområde  31%
29 % lagar mer egen mat  27%
15 % har fått ett större intresse av att vistas i naturen / grönområden     19%
23 % är ute mer i dagsljus       18%
27 % har i genomsnitt jobbat hemifrån 3,5 dag/v eller mer under hösten    40%
21 % av de som jobbar har fått en bättre livsbalans      30%

Om undersökningen: 1049 intervjuer genomfördes av Demoskop i december 2020.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

Jens Holmberg (Presskontakt v.28 och v.29)

Jeanette Holmén (presskontakt v.30-32)

Presskontakt Affärsområdeschef marknad & medlem 010-44 22 066