HSB Göteborg knep förstaplatsen i färsk undersökning från ScandInfo

HSB har nu gått upp i toppen och är det bostadsföretag i Göteborgsregionen som folk bäst känner till. Det är också det varumärke som flest personer är positivt inställda till och som flest tillfrågade har en tydlig uppfattning om. Allt enligt senaste BoRadarundersökningen som Scandinfo Marketing Research genomfört.
- Det är väldigt glädjande och ett bevis på att kooperationen tillhör framtidens ägarform. Istället för att dela vinsten med okända aktieägare går HSBs vinst tillbaka till medlemmarna. Det ger oss utrymme att satsa på hållbarhet och långsiktighet vilket vi vet bäddar för en bra och trygg framtid för bostadsrättsägarna, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg.

Branschen ligger steget efter
Imagemässigt sett är fastighetsbranschen tämligen outvecklad, vilket kan ses som lite märkligt eftersom de allra flesta av oss har ett behov av att bo någonstans och många har också en relation till ett fastighetsföretag. Undersökningen visar tydligt att flera av fastighetsbolagen inte i någon större utsträckning associeras med egenskaper som skulle kunna vara typiska för bostadsbranschen. HSB däremot sticker ut som ”Det bostadsföretag som genomgående associeras till egenskaperna i störst utsträckning.” I flera fall är andelen mer än tio procentenheter högre än för närmaste konkurrent.” I BoRadars undersökning förknippas HSB med följande egenskaper:

· Många olika typer av lägenheter
· Lägenheter i trygga och säkra områden
· Lägenheter i attraktiva områden
· Välskötta fastigheter
· Gott rykte

När det gäller andelen positiva eller mycket positiva kommenteras det i undersökningen med ”HSB står ut som företaget med högst andel som är positiva eller mycket positiva, nämligen hälften av de svarande. Det fastighetsbolag som kommer närmast efter kommer ”bara” upp i sammanlagt en tredjedel andel som är positiva eller mycket positiva.”
- Detta är ett mycket gott betyg till HSBs medlemmar och styrelser i alla de HSB bostadsrättsföreningar som finns runt om i Göteborgsregionen. Ett kvitto på att allt det arbete och den energi som medlemmarna lägger ner för att skapa trygga och trivsamma bostäder verkligen fungerar, säger Lars Göran Andersson.

*Avsändare till årets BoRadarundersökning är ScandInfo som även genomfört undersökningen. De har tillfrågat 1 583 personer mellan 18 och 75 år om intresse, erfarenhet och uppfattning om olika bostadsbolag. Personerna är bosatta i Göteborg, Kungsbacka, Mölndal, Kungälv, Partille, Ale, Lerum, Härryda och Öckerö.

Har du ytterligare pressfrågor, kontakta
Marika Ogrelius, marknadschef på HSB GöteborgMarika Ogrelius, marknadschef på HSB Göteborg
Telefon: 010-442 20 65 eller 0707-98 59 01
E-post: marika.ogrelius@gbg.hsb.se