Ingrid och Jan Öberg, HSB brf Amundö Äng.

Efter 34 år står efterlängtade bostäder nära havet klara – nu har köparna flyttat in

Redan 1986 köpte HSB Göteborg marken vid småbåtshamnen i Brottkärr för att bygga bostäder. 34 år senare är alla lägenheter sålda och nu har köparna flyttat in i bostadsrättföreningen Amundö Äng i Hovås.
– Vi har inte varit rädda för att röra på oss, men det här har varit drömmen med närheten till havet, kvarterskänslan och naturen, säger Ingrid Öberg som väntat sedan 1986.

HSB brf Amundö Äng består av 14 småhus med totalt 46 bostadsrätter i varierande storlek. Efterfrågan på de moderna och havsnära bostäderna har varit stor och nu har köparna äntligen flyttat in.

– Jag tror att kunderna kommer att uppskatta de moderna och havsnära bostäderna. Med det här läget väntar fina natur- och friluftsupplevelser runt knuten, samtidigt som det fortfarande är nära till Göteborg, säger Karin Pollak, säljstrateg på HSB Göteborg.

Att man arbetar med ett område under så lång tid är ovanligt, men i detta fall nödvändigt. Detaljplaneprocessen har varit lång och planerna har överklagats. Husen har arbetats om i flera omgångar men slutligen godkändes bygglovet av Mark- och miljödomstolen under 2018 och projektet kunde säljstarta. Dessutom har bygget skett i nära dialog med de kringboende som har haft önskemål om att bevara utsikt och åtkomst till ängen.

Ingrid och Jan Öberg är två av de personer som köpt en lägenhet i HSB brf Amundö Äng. Ingrid hörde talas om att HSB hade köpt tomten i Brottkärr redan 1986 och skyndade sig då att bli medlem.

– Jag var mycket här omkring som barn, våra dåvarande grannar hade sommarhus här och jag och min syster hälsade på om somrarna. Jag har så många goda minnen härifrån. På den tiden hette gatan som sommarhuset låg på också Brottkärrs byväg, det är lite roligt att jag nu kommit tillbaka till byvägen.

Sedan marken förvärvades har HSB Göteborg bland annat hunnit bygga en annan bostadsrättsförening (brf Båtmansängen) i området och sålt en del av marken vidare. Men ambitionen har hela tiden varit att bygga bostäder på ängen nära småbåtshamnen, för att erbjuda ett havsnära boende i ett läge med närhet både till natur och stad.

I oktober 2018 togs det första spadtaget, och Ingrid och Jan var förstås på plats. Sen följde otaliga utflykter till området för att se det nya hemmet växa fram.

– Då var här inga hus, bara en äng. Sedan åkte vi förbi nästan varje vecka och följde bygget och kände att ’snart bor vi här! Och det var absolut värt all väntan.

Faktaruta
Bostadsrättsföreningen Amundö Äng består av 46 lägenheter på 2-5 rum, i storlekar från 47 till 105 kvadratmeter. De är fördelade på 14 tvåvåningshus som delats in i fyra områden med egna gårdar, infarter och bilplatser. Samtliga hus byggs i hållbara material med träfasader i en färgskala från grått och brunt till rostrött och grönt. Husen är miljömärkta enligt Svanen.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

Jens Holmberg (Presskontakt v.28 och v.29)

Jeanette Holmén (presskontakt v.30-32)

Presskontakt Affärsområdeschef marknad & medlem 010-44 22 066