Skatteverket överväger upptaxering

Skatteverket i Malmö överväger att ompröva 2005 års inkomsttaxering för tre av dotterföretagen inom HSB Malmös koncern. Omprövningen innebär en höjning av dotterföretagens inkomster avseende verksamhetsåret 2004 med anledning av försäljningen av 12 fastigheter. Under verksamhetsåret 2004 sålde HSB Malmö, genom dotterföretagen: Fastighets AB Orion, Malmö Slussen 7 Holding AB och Fastighetsaktiebolaget Fredrikshus, 12 fastigheter i centrala Malmö. Före försäljningen analyserades försäljningsstrukturen noggrant av externa skatterådgivare. De av HSB Malmö anlitade skatterådgivarna bedömde transaktionen vara i överensstämmelse med gällande rätt. Skatterättsnämnden beslutade i ett förhandsbesked under våren 2006, att underkänna en transaktion som inte berör HSB Malmö, men som har likheter med den transaktion som HSB Malmös dotterföretag gjorde vid fastighetsförsäljningarna 2004. Skatterättsnämndens beslut i detta ärende har överklagats till Regeringsrätten, som ännu inte tagit ställning i ärendet. Skatteverkets övervägande om upptaxering innebär att de anser att HSB Malmös dotterföretags inkomster skall höjas med i allt 598 Mkr, vilket kan medföra en skattekostnad om ca 168 Mkr, jämte eventuella skattetillägg. HSB Malmö kommer inom kort att besvara Skatteverkets övervägande efter samråd med experter på området, varefter Skatteverket förväntas komma med beslut i ärendet. För mer information, kontakta: Alf Gustavsson, styrelsens ordförande, HSB Malmö, 0705-45 43 53 Lars Danielsson, verkställande direktör, HSB Malmö, 0730-86 00 87 HSB Malmö är en av 34 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 41 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och 1 614 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.