HSB Malmö lägger bud på Lomma fastigheter AB via sitt dotterföretag HSB Sundsfastigheter AB

HSB Sundsfastigheter AB avser att även framöver upplåta dessa fastigheter med hyresrätt samt att aktivt verka för den positiva utvecklingen av Lomma Kommuns bostadsmarknad. HSB Malmö är inne i en expansiv period och kommer under de närmaste åren att bygga cirka 2 000 nya lägenheter. Vidare avser HSB Malmö att, via helägda dotterföretaget HSB Sunds-fastigheter AB, förvärva hyresfastigheter. Lomma kommun tillhör ett prioriterat område i HSB liksom arbete med att bygga bostäder för ungdomar och seniorer - två grupper där behovet är mycket stort. – Det är naturligt för oss att lägga anbud på Lomma fastigheter AB. Vi har varit verksamma i Lomma kommun sedan 1950-talet och förvaltar 11 bostadsrättsföreningar med totalt 1 037 lägenheter. Den första bostadsrättsföreningen bildades år 1953, och den senaste år 1991. Totalt har HSB Malmö 1 217 medlemmar i Lomma kommun, säger Lars Danielsson, verkställande direktör på HSB Malmö. – Vi vill fortsätta att vara en aktiv del i Lommas utveckling. Vi arbetar också på att förvärva mark för nyproduktion och att förvärva ytterligare hyresfastigheter. Vidare är vi intresserade av att föra en dialog med kommunen avseende utförandet av omsorgstjänster genom vårt dotter-företag HSB Omsorg i Skåne AB, avslutar Lars Danielsson. HSB Sundsfastigheter, som är ett dotterföretag till HSB Malmö, har för avsikt att långsiktigt äga och förvalta fastighetsbestånd i Lomma. För ytterligare information kontakta: Lars Danielsson, verkställande direktör HSB Malmö, mobil 0730-86 00 87 Michael Carlsson, affärsområdeschef HSB Sundsfastigheter AB, mobil 0702-28 00 22 Avsändare Bengt Skånhamre, informationschef HSB Malmö, mobil 0708-70 55 35 -------------------------------------------------------------------------------- HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 40 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.