HSB Malmö investerar i ny fastighet och ökar sitt bostadsbestånd i centrala Malmö

HSB Malmö investerar i en ny fastighet i centrala Malmö och ökar därmed sitt bostadsbestånd med ytterligare 34 hyreslägenheter. Den nya fastigheten ligger vid Möllevången, nära Citytunnelstationen vid Triangeln.

Förvärvet av den nya fastigheten bidrar till att HSB Malmö i ännu större utsträckning kan möta efterfrågan av hyreslägenheter i centrala Malmö.
– Investeringen är ett led i vår långsiktiga satsning att öka antalet hyreslägenheter till HSB Malmös Bospar-medlemmar i intressanta innerstadslägen, säger Henrik Krantz, fastighetschef, HSB Malmö.

Fastighetens tidigare ägare ser mycket positivt på att en aktör som HSB Malmö är köpare av fastigheten Lekatten 4.
– Jag är mycket nöjd med att en långsiktig och stabil ägare som HSB tar över fastigheten, säger Magne Härstedt som ägt fastigheten sedan 1982.

Fastigheten Lekatten 4 ligger belägen mellan Slöjdgatan/Nikolaigatan och består idag av 34 lägenheter som fördelas mellan 1:or, 2:or och 3:or. Fastigheten uppfördes år 1903 och är väl underhållen och genomgick en större ombyggnad år 1978. Lägenheterna i fastigheten har en övervägande del 1:or och 2:or.
– Fördelningen av lägenheter passar väl in det behov vi kan se hos våra Bospar-medlemmar. Det finns också möjlighet att på längre sikt förädla vinden i byggnaden till antingen etagelägenheter eller fler enskilda lägenheter beroende på vilka behov vi kan se hos våra medlemmar, säger Henrik Krantz.

För frågor och ytterligare information kontakta:
Henrik Krantz, Fastighetschef, HSB Malmö 040-35 77 13

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 31 självständiga HSB-föreningar. Med 43 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. Verksamheten drivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i Malmöregionen. Utöver förvaltning av 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter erbjuder HSB Malmö administrativa och tekniska förvaltnings- och konsulttjänster och utnämndes 2010 till Årets skånska företag inom förvaltning av Öresundsinstituttet. Juvelen i HSB Malmös krona är Malmös landmärke, HSB Turning Torso.