Claes Caroli föreslås till ordförande i HSB Malmö då Lennart Haglund drar tillbaka sin kandidatur

Imorgon lördag har HSB Malmö ordinarie föreningsstämma. Valberedningen kan idag meddela att de för fram Claes Caroli till ordförande, då Lennart Haglund inte längre kandiderar. – Vi fick beskedet av Lennart Haglund i veckan och har arbetat på att lansera ett nytt namn till stämman, säger Ingela Persson, sammankallande i HSB Malmös valberedning. Det blir Claes Caroli från bostadsrättsföreningen Näset. Claes är ordförande i sin bostadsrättsförening och arbetar som utredningschef för speciella ärenden i försäkringsbranschen. – Vi tror det är ett bra val. Claes Caroli är nominerad och har en bra bakgrund i vår organisation, säger Ingela Persson. Claes Caroli har en jur. kand i botten men också utbildning från polishögskolan. Som polis har han erfarenhet från bland annat eko-roteln och har även en gedigen kunskap om föreningslivet. Förutom Lennart Haglund har Tommy Johansson meddelat att han inte kandiderar, då hans arbetsgivare inte tillåter detta. Tommy Johansson är idag verksam som företagsrådgivare inom bankvärlden. – Här för vi fram Mimmi Zetterman från Trelleborg säger Ingela Persson. Mimmi, också nominerad, är ordförande i sin bostadsrättsförening Kvadraten i Trelleborg och läser för närvarande fastighetsvetenskap på Malmö högskola. Bland redan avslutade kurser finns juridik och flera kurser inom ramen för service management. Förutom alla val ska årsmötet behandla verksamheten för 2007 samt ta ställning till flera motioner och nya stadgar. Årsmötet äger rum på Europaporten och börjar klockan 10.00. Det beräknas pågå hela dagen och om det inte räcker är den 5 maj utsatt som extra datum. För ytterligare information Bengt Skånhamre, informationschef, tfn 040-35 78 52. HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 42 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.