79 paket A4 papper med handlingar till HSB Malmös årsmöte börjar distribueras på söndag

Handlingarna till HSB Malmös årsmöte den 26 april på Europaporten i Malmö, omfattar inte mindre än 500 A4-sidor. Aldrig tidigare i HSB Malmös historia har så mycket material skickats ut till den beslutande församlingen (fullmäktigeledamöterna). Förutom årsredovisning och formalia, såsom dagordning, arbetsordning till mötet och valberedningens förslag till alla val, är det antalet motioner med svar som utgör huvuddelen i det fem centimeter tjocka materialet. – Vi är en medlemsorganisation och i det ligger att alla medlemmar kan motionera till vårt årsmöte. Vi har i år fått in inte mindre än 196 motioner, vilket torde vara ett rekord och merparten, drygt 170, från en och samma medlem. Det blir nu fullmäktige som skall ta ställning till de många förslagen, säger Maj-Britt Thulin, tf styrelseordförande på HSB Malmö. – Utskicket omgärdas av stor nyfikenhet och det gäller att inte vara hialös inför det som kommer. Vi har fått avsätta stora resurser då detta är en helt ny situation för oss. Logistiken är väl genomarbetad och materialet börjar distribueras nu på söndag den 30 mars till drygt 350 personer, förklarar Michael Carlsson, tf verkställande direktör på HSB Malmö. Årsmötet beräknas pågå hela lördagen den 26 april och i händelse av att den dagen inte räcker till är även kvällen den 5 maj utsatt som stämmodag. I det digra materialet återfinns också styrelsens förslag till nya stadgar för HSB Malmö och HSBs kod för föreningsstyrning. För ytterligare information Bengt Skånhamre, informationschef, mobil 0708-70 55 35 HSB Malmö är en av 33 självständiga HSB-föreningar i landet. Bildades 1925 och är en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening med verksamhet i Malmöregionen. HSB Malmö har drygt 40 000 medlemmar. I tjänsteutbudet ingår såväl administrativa som tekniska förvaltnings- och konsulttjänster. Förvaltningen omfattar drygt 30 000 bostadsrätter och drygt 1 600 hyresrätter, däribland Malmös nya landmärke HSB Turning Torso.