Här har du möjlighet till förstahandskontrakt - med kortare kötid

Här har du möjlighet till förstahandskontrakt - med kortare kötid

Kötiderna till hyresrätter ökar i Stockholms län. I Handen i Haninge kommun är den genomsnittliga kötiden i allmännyttan för närvarande 6,9 år. Men i de nybyggda hyresättsfastigheterna på Arkens väg, som delvis hyrs ut i privat regi, har lägenheter förmedlats med bara en bråkdel av samma kötid. Av de 222 lägenheterna förmedlar HSB Stockholm 111 stycken till sina bosparare – och nära 30 lägenheter finns kvar att söka ett tag till.

Det är Wästbygg som bygger de nya hyresrätterna i Haninge centrum åt fastighetsägaren tjänstepensionsbolaget Alecta. HSB Stockholm ägde från början marken och fick därför chansen att förmedla hälften av lägenheterna till sina bosparare (som med sina bosparpoäng, baserade på sparat kapital, köar till HSB Stockholms lediga hyresrätter).

– Vi kan naturligtvis inte garantera en lägenhet för nytillkomna bosparare, men hittills har alla intresserade som redan har eller har öppnat ett bospar hos oss kunnat erbjudas en lägenhet i det här projektet, säger Desirée Morast, fastighetschef på HSB Stockholm.

– När vi gick ut med erbjudandet om att söka lägenheterna i Handen tidigare i år var intresset väldigt stort. Men vid förmedlingen är det många bosparare som väntar på tillfällen i innerstaden istället. Därför har köpoängen blivit betydligt lägre än de hyresrätter vi vanligen förmedlar från HSB Stockholms bestånd.

Från husen på Arkens väg är det fem minuters promenad till pendeltågsstationen i Handen, därifrån tar en resa till Stockholms centralstation omkring 25 minuter. Dessutom är det nära till natur och skärgårdsmiljö. Alla lägenheter får hög standard med parkettgolv, kaklade badrum, öppen planlösning mellan kök och vardagsrum samt uteplats eller balkong.

Första inflytt i lägenheterna som HSB Stockholm förmedlar sker i september. Intresseanmälan är öppen i drygt en och en halv vecka till på  www.hsb.se/stockholm/handen, fram till fredag den 29 maj.