Från plåtskjul och lager till attraktivt bostadsområde - HSB säljstartar i Huddinge

Söndagen 22 november säljstartas 83 lägenheter vid Huddinge centrum, HSB brf Sjödalen.

Just nu finns här mest lite gamla plåtskjul och industrier, men om bara drygt två år kommer nya bostäder att fylla platsen intill Huddinge Centrum. Två hus med åtta våningar ska uppföras som ingång till Huddinges nya kvartersstad.

Utveckling av fler bostäder i Huddinge pågår. Att bo centralt intill Huddinge centrum efterfrågas av många. Det är i hörnan av Förrådsvägen och Sjödalsvägen som HSB kommer att bygga brf Sjödalen. Marken ligger nära Huddinge Centrum och när industrierna flyttar ut och plåtskjulen rivs finns alla möjligheter att skapa ett attraktivt bostadsområde. Mycket av den infrastruktur som behövs, till exempel vägar och kollektivtrafik, finns redan och i arbetet med den nya detaljplanen jobbar man samtidigt hårt med att inte bara få med bostäder utan även den service de boende behöver.

- Vi är mycket glada att kunna bygga bostäder på Sjödalsvägen. Att utveckla den gamla industritomten till bra bostäder tror vi både kommer vara uppskattat av de boende i närområdet och av våra medlemmar som får förtur vid säljstarten, säger Ulf Tapper, vd HSB Södertörn.

Lägenhetsstorlekarna är mellan 1-5 rum och kök och planlösningarna innefattar en variation från studiolägenheter till öppna planlösningar. De två husen omgärdar en grönskande innergård med mötesplatser för de boende i bostadsrättsföreningen. Kvarteret kommer också att innehålla flera kommersiella lokaler med butiker och service.

-Vi planerar för mycket fina bostäder i brf Sjödalen. Vi har satsat på en inredningsstil som håller hög kvalitet och har en trendig touch, säger Wafa Knutson, affärsområdeschef på HSB Bostad.