Svenska succédokumentären PressPausePlay släpps fri

En ny interaktiv version av den svenskproducerade dokumentärfilmen PressPausePlay kommer att släppas helt fritt för nedladdning på www.presspauseplay.com den 19 september. Den nya versionen innehåller mångdubbelt så mycket material och presenteras i ett nyskapande ickelinjärt format, vilket följer temat i filmen om teknikens inverkan på dagens kultur.

PressPausePlay beskriver hur teknikutvecklingen utmanar kommersialiseringen av exempelvis litteratur, konst, musik och film. Dokumentären bygger på en lång rad intervjuer med artister och kreatörer världen över som berättar hur de använder sig av den digitala tekniken på ett kreativt sätt. Filmens produktionsbolag House of Radon följer som planerat temat i dokumentären och släpper nu filmen fritt på nätet, både i originalversion och som utvecklad interaktiv version.

– Vår svåraste utmaning när vi gjorde filmen var att redigera alla intervjuer till en gemensam historia och det blev mycket intressant material över. Så vi bestämde oss för att se om vi kunde ta film på nätet till en ny nivå genom att göra en interaktiv version fullproppad med extramaterial – som en DVD-utgåva på steroider. Förhoppningsvis kan den bidra till en fortsatt diskussion om digital kultur och hur förändringar kan bemötas med nya kreativa lösningar, säger David Dworsky, en av filmens två regissörer.

Interaktivt extramaterial
Dokumentären bygger på över 150 timmars intervjuer med bland andra Moby, Robyn, Lena Dunham och Seth Godin. I den interaktiva versionen finns samtliga intervjuer i längre versioner men även annat extramaterial som relaterar till innehållet i filmen. Till exempel finns mer information om musiken i filmen och personerna som intervjuas. Tittaren kan klicka runt bland materialet genom att navigera utifrån filmen men också genom att använda undermenyer och arkiv.

House of Radon har strävat efter en varierad distribution av filmen och originalversionen finns redan tillgänglig online i flera länder via iTunes, XBox, Playstation, Vudu, CinemaNow och Amazon Instant Video. Den 19 september kommer originalet att släppas i Sverige på Netflix och Youtube, men också för fri nedladdning av den interaktiva versionen på filmens hemsida www.presspauseplay.com.

Internationella framgångar
PressPausePlay visades i SVT K-Special och på SVT Play under våren men har även fått stort genomslag internationellt då den deltagit på över 30 filmfestivaler i 17 länder. Dokumentären har bland annat fått utmärkelserna Outstanding Achievement in Documentary Award på Newport Beach filmfestival, juryns pris för Bästa dokumentär på filmfestivalen i Santa Cruz och Best Cinematography in a foreign documentary film på Traverse City Film Festival. Filmen har uppmärksammats i utländska medier som New York Times och Wired och regissörerna har intervjuats av The Guardian och Tech Crunch.

För frågor vänligen kontakta:

Denice Heurlin, House of Radon
denice@houseofradon.com

Alternativt:

Philip Martinsen, House of Radon
philip@houseofradon.com

Mer information:

Filminformation: www.presspauseplay.com

PressPausePlay på Twitter: http://twitter.com/presspauseplay

PressPausePlay på Facebook: http://www.facebook.com/PressPausePlay

House of Radon: www.houseofradon.com

• house of radon
  • victor köhler
  • robyn
  • moby
  • lena dunham
  • david dworsky
  • seth godin
  • dokumentärfilm
  • presspauseplay

Om House of Radon
House of Radon är en kreativ byrå med digitalt fokus. Vi berättar effektiva historier. Ibland i stora internationella thought lead-kampanjer, i TV-reklam, i dokumentärer om nattens människor eller genom design av nya kreditkort. För mer info besök www.houseofradon.com.