Pressmeddelande -

Första parallellhybriden i kategorin småbilar: Honda Jazz Hybrid premiärvisas på Paris Motor Show

Honda Jazz Hybrid premiärvisas på Paris bilsalong i slutet av september. Det är ytterligare en bilmodell som demonstrerar Hondas fortsatta arbete med kombinerad bensin- och elhybridteknik. I och med lanseringen av det senaste tillskottet i den populära Jazz-familjen, görs en parallellhybrid för första gången tillgänglig för konsumenter på småbilsmarknaden (B-segmentet).

Jazz Hybrid delar Hondas egenutvecklade assisterande elmotor och kontrollsystem (Integrated Motor Assist, IMA) med Hondas hybrider Insight och CR-Z, och drar därigenom fördel av teknikens beprövade tillförlitlighet. Honda har arbetat med utveckling av hybridteknik under två decennier och i tio år med försäljning av hybridbilar. På vägarna runt om i världen finns idag över en halv miljon Hondafordon, som drar nytta av kombinationen låga utsläpp och bränsleekonomi. IMA-systemet har visat sig vara en flexibel och pålitlig teknik.

Den nya Jazzmodellen kommer att ha samma motor som Insight Hybrid. Den 1.3 liters i-VTEC motorn kombineras med en automatväxellåda (CVT), och mellan de två installeras en elmotor för att skapa ett parallellhybridsystem. Liksom hybridmodellerna av Insight och Civic kommer Jazz Hybrid att kunna köra enbart på elmotorn vid lägre hastigheter. Hondas Jazz är uppskattad av kunderna bland annat för modellens höjd. Trots att den är högre än Hondas Insight är bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på jämförbara nivåer.

Visuellt särskiljer sig Jazz Hybrid från det nuvarande Jazz-sortimentet. Strålkastarna har uppdaterats, grillen är ny, stötfångarna har gjorts om och bakluckan har fått kromdetaljer. Den nya hybriden kommer att finnas tillgänglig i dagens färger plus en skräddarsydd limegrön metallic. Inuti ges bilen ett fräscht utseende med en mörkare instrumentbräda, som kontrasterar starkt med den blå belysningen på knappar och stereo. Som första europeiska Jazzmodell är hybriden tillgänglig med läderklädsel (tillgängligheten kan variera beroende på marknad).

Hybriden lanseras på delar av den europeiska marknaden i början av 2011. Priser och full specifikation kommer att meddelas vid ett senare tillfälle.

I samband med Paris Motor Show kommer Honda även att ställa ut en specialutgåva av europeiska Civic samt 2011 års modeller av Insight och CR-Z.

Högupplösta bilder på Hondas Jazz Hybrid finns att hämta på:

• Motor

• paris motor show
  • honda
  • jazz hybrid
  • parallellhybrid
  • hybridteknik
  • hybridbilar
  • elhybridteknik

Maria Johansson

Presskontakt PR / Informationsansvarig +46 (0)40380709

Honda får utmärkelsen Euro NCAP Advanced för innovation inom säkerhet

Honda har idag – den 1 oktober 2010 – mottagit en av de första Euro NCAP Advanced utmärkelserna vid Paris bilsalong. Honda mottar utmärkelsen för CMBS (Collision Mitigation Brake System) – ett radarbaserat bromssystem som är designat för att förhindra kollisioner med fordon som färdas i samma riktning eller som är stillastående.

Toppbetyg i säkerhetstest till sporthybriden Honda CR-Z

Honda CR-Z tilldelas maximala fem stjärnor i betyg och rankas därmed som en av Europa säkraste bilar, enligt nya oberoende testresultat från det välansedda trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP. Euro NCAP uppmärksammar särskilt att den 6-växlade Honda CR-Z visar att det går att kombinera god trafiksäkerhet med bränsleeffektiv hybriddrift.