I skrivande stund finns 110 lediga lägenheter i Göteborg på HomeQ

Majoritet av alla privata hyresrätter i Göteborg nu på HomeQ

I början av året lanserades HomeQ, den digitala uthyrningsplattformen för förstahandsbostäder, i Göteborg tillsammans med Fastighetsägarna GFR.

Nio månader senare släpper vi nu våra första officiella siffror för Göteborgs-regionen.

Trots den korta tiden sen lansering så kan vi konstatera att en klar majoritet av alla privatägda hyresrätter i regionen nu är anslutna till HomeQ. Bland annat 4 av de 5 största privata fastighetsbolagen i staden, dessa är Stena, Wallenstam, Balder och Ernst Rosén.

Samtidigt har tillflödet av bostadssökande varit stor, bara i Göteborg har det lämnats drygt 180 000 intresseanmälningar under årets första nio månader.

”Vår lansering i Göteborg har gått bättre än alla våra estimat, så vi är givetvis nöjda. Det som ligger bakom är till stor del timing, men framförallt att vår plattform ligger i teknologisk framkant. Vi kommer in med ett fräscht koncept och det verkar uppskattas hos både fastighetsägare och bostadssökande” säger Hedi Kurda, grundare av HomeQ.

Bolaget prognosticerar fortsatt stark tillväxt under hösten med ännu fler fastighetsbolag på väg in i plattformen, men också ytterligare funktionalitet i tjänsten. Under 2020 beräknas ca 4000 uthyrningar i regionen gå via HomeQ.

Siffror, HomeQ, Stor-Göteborg, 2019-01-08 – 2019-09-01 (avrundat till närmaste tusental)

• Antal anslutna lägenheter: 30 000
  • Andel av det privata beståndet: 60%
  • Antal uthyrda lägenheter: 1000 st
  • Antal intresseanmälningar: 178 000
  • Antal nya medlemmar: 50 000

Observera att ovan siffror enbart gäller för region Göteborg. HomeQ finns i ytterligare 50 orter.

HomeQ är den nya rikstäckande tjänsten som hjälper människor att hitta och flytta in sitt nästa hem så enkelt och smidigt som möjligt. Samtidigt ger vi fastighetsbolag bra och verifierade hyresgäster med minsta möjliga ansträngning från hyresvärdens sida. Hela systemet hålls ihop av smarta algoritmer och ett enkelt digitalt gränssnitt!