HomeQ blir en del av Schibsted

HomeQ blir en del av Schibsted

HomeQ förvärvas av Schibsted Nordic Marketplaces, Nordens ledande digitala koncern med en rad starka varumärken och marknadsplatser under sitt paraply. HomeQ kommer att fortsätta fokusera på den svenska förstahandsmarknaden men ser synergieffekter med Schibsteds övriga plattformar för bostäder. Affären öppnar exempelvis dörren för en internationell expansion av HomeQs lösning genom Schibsteds marknadsplatser i andra länder.

HomeQ grundades 2016 och är idag en av Sveriges största marknadsplatser för förstahandslägenheter med flera av landets största bostadsbolag anslutna till plattformen och över 900 000 registrerade bostadssökande. HomeQ har uppvisat stark tillväxt de senaste åren, med en intäktsökning på 67 procent under 2023. Företaget har för närvarande 19 medarbetare.

Som en del av Schibsted får HomeQ tillgång till en långsiktig och erfaren ägare som investerar i att skapa marknadsledande produkter. Med mer resurser kommer Schibsted att investera för att accelerera produktutvecklingen med målet att göra HomeQs tjänst ännu mer attraktiv för bostadssökande och hyresvärdar.

Denna affär innebär att ännu fler människor kommer få ett enklare bostadsletande, samtidigt som den öppnar för internationell expansion av HomeQs lösning genom Schibsteds marknadsplatser i Norge och Finland.

HomeQ kommer att öka rekrytering under 2024 och fortsatt drivas som ett eget bolag med nuvarande ledningsgrupp som stannar kvar och leder företaget.

Hedi Kurda, VD och grundare av HomeQ kommenterar affären.

- “Schibsted har alltid varit ett av de naturliga långsiktiga hemmen för HomeQ, med bra synergier såväl som en spännande möjlig nordisk resa. Vi ser verkligen fram emot nästa kapitel i vår berättelse, särskilt eftersom den kommer att skrivas tillsammans med en strategisk ägare som vi verkligen klickat med!”

För Schibsteds del adderar förvärvet en ledande aktör på den svenska förstahandsmarknaden, vilket saknats sedan tidigare. Samt även möjligheten att leverera en bättre lösning för professionella hyresvärdar på de norska och finska marknadsplatserna.

“När HomeQ och deras duktiga team nu blir en del av Schibstedfamiljen tar vi ett viktigt steg för att göra förstahandskontrakt på hyresmarknaden mer tillgängliga. Det hjälper oss att skapa en bättre tjänst för hyresgäster såväl som hyresvärdar”, säger Kjersti Høklingen, chef för enheten Real Estate inom Schibsted Nordic Marketplaces. “Vi tror att det finns stora möjligheter att leverera mer värde kring transaktioner av hyresrätter. Våra marknadsplatser inom Real Estate kommer spela en viktig roll i att förverkliga dessa möjligheter”.

Med över 900 000 registrerade bostadssökande och 400 fastighetsbolag på plattformen är HomeQ Sveriges största marknadsplats för förstahandslägenheter.

För bostadsbolag erbjuder HomeQ en unik mjukvara som sätter stora delar av uthyrningsarbetet på autopilot och ökar säkerheten i urvalsprocessen genom bakgrundskontroller och loggföring.

För bostadssökande samlar HomeQ lediga lägenheter från hundratals bostadsbolag på en enda plats. Istället för att hitta och registrera sig på otaliga webbsidor över hela landet så kan den bostadssökande kostnadsfritt hitta lediga lägenheter, lämna intresseanmälan och svara på erbjudan i samma gränssnitt, oavsett vart i landet de vill bo.