Winemakers Dinner med Jacquesson

Winemakers Dinner med Jacquesson

Högberga Gård och Vinovum bjuder in till en magisk Winemakers Dinner med champagnehuset Jacquesson!

Jacquesson är ett av de äldsta champagnehusen, grundat redan 1798. Man hade från början stor framgång, till vilket inte minst Napoleons gillande bidrog. Men den verkliga guldåldern började när Jean Chiquet köpte företaget 1974. Hans två  söner, Laurent och Jean-Hervé, älskade vin och för dem var det bara högsta kvalitet som gällde. Jäsning av grundvinet på gamla ekfat och lång lagring före andra jäsningen på butelj och till slut extremt låg sockerhalt i dosagen är grunden för husets stramt eleganta viner.

Vi kommer att prova den nya cuvée 735 och de unika vingårdsbetecknade Dizy Corne Bautray, Avize Champ Caïn och Ay Vauzelle Terme från det stora champagneåret 2002.. Detta är de tre vingårdarna som tidigare fusionerades för att skapa den magiska Avize Grand Cru som alltid fick strålande recensioner av vinjournalister över hela världen. Jacquesson beslutade att upphöra med ”Avizen” och istället skapa 3 unika vingårdsbetecknade champagner. Få svenskar kommer få prova dessa unika champagner som redan blivit smått legendariska. Till exempel finns i Sverige endast 60  flaskor av Jacquesson Avize Champ Caïn 2002 och 72 flaskor av champagnen Avize Grand Cru 1995.

Pris inklusive moms; 1395 kr
Fyrarätters middag inklusive vinpaket (8 champagner). Antalet platser är begränsat!!
Middagen beräknas ta ca 3 timmar med start kl 1830

Transport avgår kl 17.45 från Vinovum, Regeringsgatan 109 till Högberga Gård och tillbaka (ingen extra kostnad).

För meny och bokning läs mer här >>