– Kryssningarna är en möjlighet för oss att visa upp Höga Kusten och ge besökarna mersmak, säger Anna Hellgren, verksamhetsledare Höga Kusten Turism.

Kryssningsfartygen fortsätter att välja Höga Kusten

Det sedan länge framgångsrika samarbetet med Viking Line fortsätter även i år, nu med fartyget Birka Gotland som rederiet samäger med Gotlandsbolaget och sedan i våras driver genom det nystartade bolaget Gotland Alandia Cruises. Birka Gotland kommer totalt sju gånger till Härnösand under 2024. Tre anlöp har redan skett, det sista inför sommaren kommer på onsdag 19 juni. Höga Kusten är en fortsatt attraktiv destination och vår storslagna natur i kombination med upplevelser och ett fint värdskap uppskattas hos både resenärer och rederier, säger Mattias Peterson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.

I år återvänder även det tyska kryssningsrederiet Phoenix Reisen till Höga Kusten med två olika fartyg. Den 15 juni kommer MS Deutschland till Härnösand och resenärerna ges möjlighet att besöka Hemsö fästning, Hotell Höga Kusten och gå en stadsvandring i Härnösand, med besök på Vårdkasberget.

– Det är otroligt roligt att den internationella kryssningsmarknaden har fått upp ögonen för oss och nu hoppas vi att vårt fina värdskap och spännande besöksmål kan väcka nyfikenhet och bli ringar på vattnet för fler utländska besök, säger Linda Gradin, Näringslivsutvecklare Härnösands kommun.

Den 7 juli kommer MS Amadea till Örnsköldsvik och där får de 600 tyska passagerarna möjlighet till en stadsrundtur, besöka Själevads kyrka som är tidigare utsedd till Sveriges vackraste kyrka samt se Varvsbergets hänförande vy över skärgården och staden.

– Vår inre hamn har stor potential att ta emot kryssningsanlöp. Det är uppskattat att lägga till i Örnsköldsvik med dess omedelbara närhet till stadskärnan med restauranger, shopping och sevärdheter. Vi välkomnar MS Amadea till vår plats i Höga Kusten och hoppas på fler återbesök hos oss, säger Marlene J Bolstad, Näringslivsutvecklare Örnsköldsviks kommun.

Under Viking Lines sju kryssningar finns Höga Kusten Turistservice tillsammans med Härnösands kommun ombord på fartyget och välkomnar resenärerna i hamnen. Samarbetet mellan kommunerna, destinationsbolaget och näringen har visat sig vara mycket framgångsrikt och gör att många resenärer väljer att återkomma med husbil eller tipsar släkt och vänner om Höga Kusten.

– Det är medlemsföretag i Höga Kusten Turism som står som arrangörer för utflykterna i land. Tillsammans syr vi ihop paket med buss, guidning, mat, upplevelser och vi är glada att konstatera att arrangemangen håller hög klass och resenärerna upplever dem som bekväma och prisvärda, säger Anna Hellgren verksamhetsledare för Höga Kusten Turism.

Landarrangemangen till kryssningsfartygen har även gett Höga Kusten Turism inspiration till att starta en gruppresebyrå som är under uppbyggnad.

– Där vill vi hjälpa våra företag att nå ut med paket och vi vill kunna skräddarsy arrangemang på efterfrågan av olika grupper – alltifrån pensionärsresor med buss till exklusiva konferensarrangemang för den lilla ledningsgruppen eller det stora eventet, avslutar Anna.

För mer information kontakta:

Anna Hellgren, Verksamhetsledare Höga Kusten Turism, 070-517 50 53 anna@hogakusten.com