Sommaren 2021 bjuder på nya upplevelser i Höga Kusten!

Sommaren 2021 bjuder på nya upplevelser i Höga Kusten!

Sommaren är här och trots att vår payoff säger "Established 10 000 years ago" bjuder Höga Kusten-sommaren 2021 på många nyheter och förfinade upplevelser.

• Nyinvigda Skulebergets Linbana ger alla möjligheten att ta sig upp till toppen av Skuleberget och över världens högsta marina gräns.
  • Världsarvsbussen bidrar till en hållbar destination och ger dig en bättre vandringsupplevelse. Under perioden 26 juni - 8 augusti är Världsarvsbussen ett smidigt sätt att ta sig till Skuleskogens nationalpark. Under samma period rullar elminibussen mellan Örnsköldsviks centrum, Entré Nord och Gullviks Havsbad.
  • Besök Sveriges högsta ö Mjältön. Med båten Asta tar du dig enkelt mellan Skuleberget Havscamping och Mjältön.
  • Upptäck Hallstaberget på två hjul. Här finns MTB-leder och en helt ny anläggning för flowcykling i Hallstabacken.
  • Testa nybyggda cykelleder på CK Örnens Bike Park på Skyttisområdet.
  • Högbondens Vandrarhem välkomnar besökare och Högakustenbor till nyrenoverade rum.
  • Tre nya restauranger har öppnat: Skuleberget Havscamping, Hernö Gin Bistro, samt Vardagsrummet på Friluftsbyn som smygöppnat lite under vårens lördagskvällar.
  • Vandringsleder är invigda i Höga Kusten Inland – och kanske ett av Sveriges vackraste utegym med utsikt över Nämforsens mäktiga hällristningar.
  • Utmana dig själv i Aktivator Höghöjdsbana och äventyrspark på Genesmon.

Alla dessa satsningar går i linje mot Höga Kustens strategi 2030 – där vi strävar mot att bli en attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar.

Tillsammans skapar vi minnesvärda upplevelser – och vi ser redan nu fram emot allt det Höga Kusten har att erbjuda under hösten och vintern.

Med önskan om en härlig Höga Kusten-sommar!

Mia och övriga gänget på Höga Kusten Destinationsutveckling

Relaterat innehåll

I sommar blir det lättare för Höga Kustens besökare att åka hållbart till entréerna vid Skuleskogens nationalpark.

Elminibussen ger Höga Kustens besökare en smidig och hållbar vandringsupplevelse

Till sommaren blir det lättare för Höga Kustens besökare och lokalbor att åka hållbart till entréerna vid Skuleskogens nationalpark. Från midsommar och sex veckor framåt pågår ett pilotprojekt där Nätradalens Turism kör en anropsstyrd elminibuss. Bussen utgår från Örnsköldsvik och trafikerar norra delarna av världsarvsområdet och Ulvöfärjorna. Projektet pågår under samma period som Världsarvsbusse

Världsarvsbussen bidrar till en hållbar destination och ger besökaren en bättre vandringsupplevelse

För tredje sommaren i rad uppmanas besökare och Höga Kustenbor att ta Världsarvsbussen till Skuleskogens nationalpark. Förutom att bussen är ett hållbart alternativ till att uppleva världsarvets unika natur vill Höga Kusten Destinationsutveckling, Höga Kusten Turism och Länsstyrelsen underlätta trafiksituationen vid Skuleskogens Entré Syd och minska biltrafiken in mot nationalparken.

Höga