Pressmeddelande -

Doftsättning av miljöer via befintlig ventilation (HVAC) har under 2010 ökat lavinartat

Vid årsskiftet 2010-2011 levererades den 15.000:e fasta installationen (HVAC) av den patenterade doftdiffusern i världen av Air Aromanätverket, som finns representerade i 77 länder, där Nose AB är den svenska distributören. Tekniken bygger på att man i en speciell maskin omvandlar eteriska oljeblandningar till gasform, som gör det möjligt att mycket små doftande molekyler, mixas med ordinarie tilluft. Det innebär mervärden, då luften kan användas för att skapa trivsel och trygghet, och en behagligare inomhusmiljö. Diffussersystemen är idag inne på sin tredje generation, där doftmediats komposition och viskositet har anpassats med den nya genarationens maskiner för en mer optimerad process, vilket gör det möjligt att doftsätta komplexa miljöer med en mycket liten mängd eteriska oljeblandningar.

Doftdiffusersystem är idag främst installerade inom hotell- och konferensanläggningar, samt i allt större utsträckning i affärscentrum och butiksmiljöer för en behaglig och välkomnande miljö.

Doftdiffuserna integreras med befintliga ventilationssystem (HVAC), i olika typer av offentliga miljöer som hotell, spa, konferensutrymmen, sjukhus, affärscentrum, butiker och kontor. Det innebär att man med en kontrollerad process, på ett miljömedvetet, certifierat och kostnadseffektivt sätt, kan förbättra inomhusluften och skapa helt nya karaktärer och atmosfärer i offentlig miljö. Diffuserna frigör de eteriska oljeblandningarnas molekyler som påverkar oss genom näsans slemhinnor och luftvägar. Maskinerna programmeras för kontinuerlig fast drift, eller kan fjärrstyras genom vårt system Arologic, via din dator eller iPhone.

Tekniken möjliggör, att man med eteriska växtoljor som bas, kan skapa miljöer som ger en lugn och trygg atmosfär, lokaler för ökad aktivitet, förbättrad joniserad inomhusluft, odörbekämpning samt en rad andra användningsområden. Det finns dokumenterat klara kopplingar mellan hur olika växter och dessa dofter påverkar oss, vilket kan vara en utgångspunkt innan valet av doft görs:

1. Apelsin anses värmande och ge energi.
  2. Bergamott anses antiseptisk.
  3. Cederträ, anses harmoniserande och lugnande, samt öka koncentrationen.
  4. Eucalyptus anses lindra besvär med andningsvägarna och stimulerande.
  5. Lavendel anses helande, balanserande och lugnande.
  6. Sandelträ anses sensuell och harmoniserande.
  7. Ylang-Ylang anses afrodisiakisk och upplyftande.

Framställning av oljeblandningar sker antingen genom framtagande av kundunika formulas, s k Signature Scents, som utvecklas utefter önskad karaktär, och sedan produceras och certifieras, eller val från redan befintligt formelkartotek med idag ca 2000 doftblandningar. Utgångspunkten är alltid att hitta en balanserad och välkomponerad doft, som upplevs neutral och som en naturlig del av inomhusluften.

Nose AB, marknadsledare i Sverige inom doftlösningar för inomhusmiljö & svensk distributör av Air Aromas hela sortiment, har i tio år arbetad inom området upplevelsedesign, luftförbättring och doftmarknadsföring där doften är mediet och våra tekniklösningar verktygen.

För mer information: Nose AB, Lars O. Holmgren, 070-652 2395

nose@hmco.se, www.nose.se