Nya svenska forskningsresultat publiceras i dag: Hittills okänd mekanism bakom hjärtinfarkt identifierad

En svensk forskargrupp har lyckats kartlägga en hittills okänd mekanism som påverkar både skadeverkningarna av och överlevnaden i hjärtinfarkt. Resultaten publiceras i den medicinska tidskriften The Journal of Clinical Investigation i dag. Hjärt-Lungfonden är en av studiens finansiärer.

Att det finns ett samband mellan försämrad hjärtfunktion och ansamling av fetter i hjärtmuskulaturen är känt sedan tidigare. Vad som däremot inte har varit känt är hur fetterna ansamlas och huruvida detta gör att hjärtat fungerar sämre.

– Vi vet att syrebrist och försämrad cirkulation i hjärtat leder till ansamling av fetter, men inte hur eller varför. Syftet med vår studie var att identifiera de bakomliggande mekanismerna och att se hur ansamlingen av fetter påverkar överlevnaden i hjärtinfarkt, säger Jan Borén, professor vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och medlem i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd.

Studien visar att ett signalorgan i cellerna kallat VLDLR spelar en viktig roll. Om VLDLR hos möss slogs ut eller behandlades med antikroppar blev skadorna av en hjärtinfarkt mindre och överlevnaden ökade. Forskarna kunde också se ett samband mellan VLDLR och ansamling av fett i människohjärtan som påverkats av försämrad cirkulation.

– Resultaten på möss är mycket intressanta ur ett behandlingsperspektiv. Att blockera VLDLR verkar kunna reducera skadorna som kan uppstå vid cirkulationsproblem. Här finns ett intressant forskningsområde för behandling av hjärtinfarkt, säger Jan Borén.

Studien har genomförts av forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet, Umeå Universitet, University of Maryland i USA och Zora Biosciences i Finland. Hjärt-Lungfonden är en av studiens finansiärer.

Foto: Professor Jan Borén
Fakta nedan: Mer än 160 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- Sms:a HJÄRTA till 72 900, så går 50 kronor till forskningen

Fakta: Mer än 160 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning

Hjärt-Lungfonden är den största enskilda finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige.

Hjärt-Lungfonden finansierar varje år många hundra forskningsprojekt vid sjukhus och universitet runt om i landet.

Vilka som får bidrag beslutas av Hjärt-Lungfondens forskningsråd, som består av ledande forskare inom hjärt- respektive lungområdet i Sverige.

2010 fick Hjärt-Lungfonden nästan 800 ansökningar om bidrag till forskning ett sammanlagt belopp på över 1,1 miljarder kronor.

Totalt delades mer än 160 miljoner kronor ut under 2010. Det motsvarar ungefär 14 procent av de inkomna ansökningarna.