Ny Generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

Staffan Josephson har utnämnts till Generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden. Staffan Josephson har en bred bakgrund och har bland annat varit verksam som forskningschef på Pharmacia under 18 års tid. Staffan Josephson är också professor vid Stockholms universitet. Senaste 6 åren har Staffan arbetat på Investor med huvuduppgift att hjälpa mindre bioteknik- och medicinföretag att växa och bli framgångsrika. Hjärt-Lungfonden har en mycket viktig roll att spela när det gäller den kliniska forskningen i Sverige säger Staffan Josephson. Ökad förekomst av hjärt- och lungsjukdomar i kombination med att forskningen får allt mindre bidrag gör att Hjärt-Lungfonden och jag har en mycket stor och viktig uppgift framför oss avslutar han. Hjärt-Lungfondens uppgift är att i Sverige bekämpa hjärt-, kärl-, och lungsjukdom. Hjärt-Lungfonden satsar mer än någon annan på medicinsk klinisk forskning inom hjärt- lungområdet och syftet är att ny kunskap snabbt skall komma sjukvården till godo. Hjärt-Lungfonden får inga statliga medel utan är helt beroende av gåvor från människor och företag som inser betydelsen av den medicinska forskningen. För mer information kontakta: Generalsekreterare Staffan Josephson, 0708-242013 Informationschef Roger Höglund, 08-566 24 231 alternativt 0708-544231 Om Hjärt-Lungfonden Var femte vuxen svensk lider av hjärt-, kärl och lungsjukdom. 6 av 10 dör i sjukdomarna. Hjärt-Lungfonden är en opolitisk ideell organisation med syfte att bekämpa hjärt-, kärl och lungsjukdom. Detta sker framför allt genom anslag till forskning som under 2003 uppgick till drygt 90 miljoner kronor vilket gör fonden till Sveriges största finansiär av oberoende hjärt-, kärl och lungforskning. Fonden får inga statliga bidrag, utan är helt beroende av gåvor från enskilda människor och företag.