Pressmeddelande den 18 april 2011

Ny bildteknik ska upptäcka risk för hjärtinfarkt

Med en helt ny medicinsk bildteknik vill forskare vid Universitetssjukhuset i Linköping hitta den typ av fettinlagring i kärlväggen, plack, som ofta föregår en hjärtinfarkt. Förhoppningen är att tekniken ska kunna upptäcka plack innan det har lett till en hjärtinfarkt. Studien leds av forskaren Anders Persson som får forskningsstöd från Hjärt-Lungfonden.

– Det unika med den nya bildtekniken är att vi kan se förändringar i kärlväggen som man inte ser annars. Genom att hitta de plack i blodkärlen som föregår en hjärtinfarkt kan vi värdera risken för en infarkt och förebygga, säger Anders Persson, överläkare, docent och föreståndare vid Centrum för medicinsk bildvetenskap vid Universitetssjukhuset i Linköping.

Det nya är att det går att avbilda förändringar i kärlväggen. En kranskärlsröntgen görs med skiktröntgenteknik, vilket endast tar ett par sekunder och inte kräver några ingrepp. Därefter omvandlar en dator bilderna till tredimensionella, detaljerade bilder av organen. Man kan dessutom få kompletterande uppgifter om hur hjärtat och kärlen mår genom att mäta blodflödet och kärlets rörlighet med magnetkamera.

­– Målet är att vår forskning snabbt ska bli en del av vården. Redan i dag använder sjukhusen viss bildteknik som vi har forskat fram. Forskning är oerhört viktig för att tidigt kunna hindra hjärtinfarkter och ge behandling i tid, säger Anders Persson.

Den nya tekniken kommer en stor patientgrupp till gagn eftersom hjärtinfarkt är den enskilt vanligaste dödsorsaken i Sverige med cirka 10 500 döda årligen. Fördelen är att patienterna genomgår färre ingrepp och slipper läggas in på sjukhus.

Hjärt-Lungfonden vill med forskningens hjälp halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt inom tio år och därmed rädda fler än 5 000 liv årligen. Under april samlar Hjärt-Lungfonden in pengar till forskningsprojekt kring hjärtinfarkt och informerar om sjukdomen.

– Det är givare i hela landet som gör den här forskningen möjlig. Det finns många angelägna forskningsprojekt som behöver finansiering och därför samlar vi just nu in pengar till forskning kring hjärtinfarkt, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”hjärtinfarkt”
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- Sms:a HJÄRTA till 72 900, så går 50 kronor till forskningen

Länk:
www.hjart-lungfonden.se/HjartaDatortomografi

Länk: Hjärt-Lungfondens kampanjsida om hjärtinfarkt
Länk:
Hjärt-Lungfondens temaskrift om hjärtinfarkt

Bilaga nedan:

- Fakta om bildmedicin
- Detta anser Hjärt-Lungfonden om hjärtinfarkt
- Frågor och svar om hjärtinfarkt

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Anders Persson, överläkare, docent och föreståndare vid Centrum för medicinsk bildvetenskap (CMIV) vid Universitetssjukhuset i Linköping, telefon 010-103 89 06

Fakta om bildmedicin

Vid Centrum för medicinsk bildvetenskap vid Universitetssjukhuset i Linköping arbetar ett 80-tal forskare, varav ungefär 25 forskar inom hjärt-kärlområdet.

Datortomografi, eller skiktröntgen, är en metod där röntgenstrålar passerar genom patienten i olika vinklar. En dator räknar om alla mätvärden så att man får ett antal tvärsnitt genom kroppen, som om man ”skurit” patienten i tunna skivor som kan betraktas var för sig.

Den skiktröntgenteknik som används i Linköping är unik och finns än så länge bara på några få ställen i världen. Stråldosen kan med den nya metoden sänkas upp till 70 procent.

Magnetkameraundersökning, eller magnetisk resonanstomografi (MRT), skapar med hjälp av magnetfält och radiovågor skiktbilder av olika kroppsdelar och organ. Bilderna kan tas i flera olika plan – på längden, tvären och snedden.

Detta anser Hjärt-Lungfonden om hjärtinfarkt

- Det är viktigt att forskningen kring hjärtsjukdomarna får fortsätta. Det är genom medicinsk forskning som vi har fått en bättre vård och lärt oss att leva hälsosammare.

- Trots detta är hjärtinfarkt fortfarande Sveriges vanligaste dödsorsak och det finns faktorer som hotar att vända den positiva trenden med fler överlevande.

- Hjärt-Lungfondens mål är att med forskningens hjälp halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt.

Frågor och svar om hjärtinfarkt

Vad är hjärtinfarkt?
Hjärtinfarkt orsakas av akut syrebrist som uppstår när en blodpropp plötsligt bildas i något av hjärtats kranskärl.

Hur många dör? Varje kvart drabbas någon av hjärtinfarkt och varje timme dör någon i Sverige. Det innebär att cirka 100 personer om dagen drabbas.

Skulle många fler kunna räddas?
Dödligheten i hjärtinfarkt sjunker, men fortfarande drabbas många i onödan. Mer forskning, förbättringar inom hjärtvården och förebyggande insatser kan rädda fler liv.

Vem drabbas? Hjärtinfarkt drabbar både kvinnor och män, men kvinnor insjuknar i genomsnitt tio år senare än män. Det är fortfarande en gåta varför vissa drabbas och andra inte.

Vilka är riskfaktorerna? Både livsstilsfaktorer och ärftliga anlag har betydelse. Forskning visar att faktorer som rökning, högt blodtryck, övervikt och diabetes ökar risken att drabbas väsentligt.

Vad forskar man om i dag? Ett exempel på aktuell hjärtforskning är arbetet med att kartlägga genetiska orsaker till hjärtinfarkt. Målet är att på sikt kunna erbjuda individanpassad behandling.