Många kommunala badplatser saknar hjärtstartare

Minst 775 av landets kommunala badplatser saknar hjärtstartare, visar en ny undersökning genomförd på uppdrag av Hjärt-Lungfonden bland landets kommuner. Samtidigt drunknar cirka 440 personer varje år, varav cirka hälften omkommer. Om fler badplatser utrustas med hjärtstartare kan fler liv räddas vid badolyckor.

– För den som drabbas av hjärtstopp i samband med drunkning är tidig behandling med hjärt-lungräddning och hjärtstartare det enda sättet att rädda liv. Om en hjärtstartare används inom 3–5 minuter är överlevnadschansen för den som drabbas upp till 70 procent, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Sommarens bad är för de flesta en efterlängtad del av vår varma årstid, men det finns en dyster baksida. Cirka 440 personer drabbas av drunkningsolyckor varje år och de allra flesta dödsfallen sker under sommarmånadernas badsäsong.

I Sverige finns totalt 121 registrerade hjärtstartare på badplatser, enligt Svenska HLR-rådet. Men endast 17 av landets 290 kommuner uppger att det finns hjärtstartare vid alla deras badplatser, enligt Hjärt-Lungfondens undersökning till landets kommuner. I de kommuner som svarat på undersökningen saknas hjärtstartare vid minst 775 badplatser.

För att fler ska överleva hjärtstopp i samband med drunkning är det livsviktigt att hjärtsäkra badplatser med hjärtstartare och att utbilda fler i hjärt-lungräddning.

– Hjärtstartare räddar liv vid plötsligt hjärtstopp. Ju tidigare stöt desto större chans att överleva. Tyvärr ser vi att många drabbade inte har en hjärtstartare uppkopplad innan ambulansen kommer fram och det vill vi ändra på. Hjärtstartare måste finnas på fler platser där människor befinner sig, säger John Pernow, ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd.

Dagens hjärtstartare är enkla att använda och ju tidigare hjärtstartaren sätts in desto större är chansen att den drabbade överlever. Eftersom tiden mellan hjärtstopp och behandling är så avgörande är överlevnadschansen som bäst i de fall där vittnen på plats startat hjärt-lungräddning och använt hjärtstartare före ambulansens ankomst.

Hjärtstopp innebär att hjärtat helt oväntat stannar. Av de uppskattningsvis 10 000 personer som drabbas av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus varje år överlever endast omkring 600.

Daniel Edelsvärd-Wallerman, pressekreterare på Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
- John Pernow, ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd, professor och överläkare vid Karolinska Institutet
- Hjärt-lungräddning vid drunkning
- HLR, Hjärt-lungräddning i sex steg
- Hjärtstartare

Fakta om plötsligt hjärtstopp (Källa: Hjärt-Lungfonden)

Plötsligt hjärtstopp är: När hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar.

Symtom: Den drabbade förlorar omedelbart medvetandet och saknar puls och normal andning. Onormal andning (ytliga, långsamma, snarkande andetag) kan förekomma, men förmår inte syresätta blodet.

Drabbade i siffror: Varje år drabbas uppskattningsvis 10 000 svenskar av hjärtstopp. Sedan millennieskiftet har antalet personer i Sverige som överlever plötsligt hjärtstopp mer än femdubblats – från 110 till över 600 räddade liv och har legat relativt stabilt de senaste tio åren. År 2022 noterades en ökning bland överlevande efter hjärtstopp. I Sverige avlider dock fortfarande närmare en person av plötsligt hjärtstopp varje timme.

Tiden är dyrbar: Vid plötsligt hjärtstopp, larma 112, påbörja hjärt-lungräddning och använd en hjärtstartare om sådan finns.

Forskningsframgångar: Forskning visar att den som får hjärt-lungräddning i väntan på ambulansen har mer än dubbelt så stor chans att överleva. Därför är allmänhetens insats avgörande. Forskning har visat att i de fall som en hjärtstartare används inom de första minuterna kan så många som sju av tio överleva.

Forskningens utmaningar: hitta mekanismerna och orsakerna bakom hjärtstopp, utveckla undersökningsmetoder för att hitta personer som är i riskzonen för hjärtstopp och utveckla ännu bättre metoder att vårda hjärtstoppspatienter så att hjärnans funktioner räddas.

Hjärt-Lungfondens visionära forskningsmål:är att du som råkar ut för hjärtstopp ska överleva och inte få hjärnskador. Fler kan klara livhanken om omhändertagandet i akutfasen och behandlingen utvecklas. Forskningen syftar även till att förebygga att du drabbas av hjärtstopp.

Finansiering: Som största fristående finansiär av hjärt- och lungforskning stödjer Hjärt-Lungfonden löpande flera hundra vetenskapligt utvalda forskningsprojekt vid Sveriges universitet och universitetssjukhus. Hjärt-Lungfonden får varje år ansökningar om forskningsanslag för cirka2 miljarder kronor och delar varje år ut omkring 300 miljoner kronor till forskning om hjärt- och lungsjukdom.

Information om Hjärt-Lungfondenspersonuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.