Hjärtsjukdomar skördar fler liv än cancer

Vid den nu avslutade Europeiska Hjärtkongressen i Stockholm slogs det fast att hjärtsjukdomarna skördarfler offer i vårt land än cancern: Varje kvart drabbas någon i Sverige av hjärtattack. Varje timma dör någon. Alldeles i onödan! Idag går svensk hjärtforskning på halvfart. För att öka tempot så att hjärtsjukdomarna besegras, krävs massiva insatser. Men det saknas pengar. Hjärtforskningen bekostas inte av Staten, som många tror. Hjärt-Lungfonden är den största enskilda finansiären av den oberoende långsiktiga kliniska hjärtforskningen i Sverige. Hjärt-Lungfondens pengar är gåvor från företag och enskilda. Varje enskild gåva är därför betydelsefull. Förra året kunde vi dela ut 75 miljoner - skulle alla projekt ha finansierats då hade vi behövt 500 miljoner. Många forskningsprojekt blev alltså utan.Varje sådant projekt kunde ha bidragit till att rädda människor från att dö i onödan. Avstå några hundralappar så ger du fler hjärtan chansen att klappa längre. Jag vill stödja svensk hjärtforskning http://www.hjart-lungfonden.se/stod/gava.asp