Hjärt-Lungfonden tar temperaturen på forskningen i Malmö

Förutom att bedöma forskningsansökningar i de stora ansökningsomgångarna så bedriver även Hjärt-Lungfonden ett omfattande arbete med att besöka de olika forskningsorterna för att på plats få en presentation av den forskning som Hjärt-Lungfonden stöder. Dessa platsbesök är oerhört viktiga för att ge en helhetsbild av kompetensen och utvecklingen på olika orter i landet säger Anders Waldenström, ansvarig för forskningsnämnden på Hjärt-Lungfonden. – Genom att komma ut och träffa forskarna i sin arbetsmiljö så ger det oss i Hjärt-Lungfondens forskningsnämnd viktiga pusselbitar så att vi kan koncentrera stödet till den forskning som vi tror mest på. Tyvärr är det ju som så att konkurrensen är så hård kring forskningskronorna att vi måste prioritera bland alla de lovande projekt och personer som behöver pengar för sin forskning avslutar han. Forskningen i Malmö Jan Nilsson är forskningsledare på Malmö sjukhus. Jan Nilsson berättar att hans olika forskningsgrupper började få stöd av Hjärt-Lungfonden i Malmö 1998 och utvecklingen har sedan starten varit fantastisk. Jan Nilsson berättar också att det ekonomiska stödet från Hjärt-Lungfonden varit oerhört viktig för forskargruppernas utveckling. I Malmö har forskargrupperna arbetat en hel del med samverkan över olika forskningsområden och detta har verkligen gett resultat! Idag består Malmöforskningen av ca 20 personer. Verksamma forskare är bl.a Gunilla Nordin-Fredriksson, Mikko Ares, Marie Lindholm, Eva Bengtsson, Harry Björkbacka, Lena Brånén och Isabel Goncalves. Gruppen består också av doktoranderna Maria Stollenwerk, Alexandru Schipou, Jenny Persson och Pontus Duner. Jan Nilsson blir entusiastisk och börjar berätta om de viktiga upptäckter som forskargruppen gjort de senaste åren. Jan pekar på framför allt tre viktiga områden där stora framsteg gjorts. 1. Behandling med antikroppar mot kärlkramp 2. Behandling med hjälp av blodfettssänkande preparat som tycks få de aterosklerotiska placken att minska 3. Forskning om den skyddande effekten av oxiderat LDL på åderförkalkningens utveckling Vad kommer då denna forskning att ytterst leda till kan man fråga sig. Jan Nilsson svarar mycket bestämt att forskningen kommer att leda till framför allt två viktiga saker. Dels kommer vi i framtiden kunna identifiera riskpersoner med hjälp av ett enkelt blodprov och dels kommer man att kunna ta fram ett vaccin mot kärlkramp. När det gäller identifikationen av riskpersoner så kommer detta att revolutionera våra möjligheter att rädda liv sammanfattar Jan Nilsson. Vaccin mot kärlkramp De viktigaste projekten som forskarna idag bedriver på Malmö sjukhus handlar mycket om blodfetternas inflammatoriska effekter samt en stor kartläggning av de mekanismer som gör att oxiderat LDL ger en skyddande effekt på blodkärlen. Ett annat viktigt forskningsområde är att försöka hitta så kallade markörer för instabila plack. Om denna forskning får möjlighet att fortsätta och så kommer läkemedelsutvecklingen mot kärlkramp ta nya stora steg i framtiden. Allra mest spännande är nog arbetet att skapa ett vaccin mot kärlkramp. I Malmö har vi nu kommit så långt att det bara är två år kvar till kliniska tester på patienter berättar Jan Nilsson! En av forskarna på detta område, docenten Gunilla Nordin-Fredriksson förklarar också hur ett vaccin är tänkt att användas. Gunilla berättar att vaccinet är i första hand tänkt för så kallade högriskpersoner. Vaccinet kommer med största säkerhet att behöva tas 2-3 ggr per år för att behålla effekten. Forskarna räknar med att det nya vaccinet kommer att ge betydligt bättre resultat är dagens statinbehandling (behandling mot höga blodfetter).