Hjärt-Lungfonden och Statens folkhälsoinstitut nylanserar verktygslådan ”Rökfri på jobbet”

Frågan om rökning är aktuell på svenska arbetsplatser idag. Det är ett område inom friskvården där det är lätt att göra en insats och också lätt att se vad företaget sparar i pengar. Enligt uträkningar är rökaren sjuk 8 dagar mer per år och tar i genomsnitt en halvtimme mer paus än icke-rökaren per dag. Detta kostar arbetsgivaren 27 000 – 36 000 kr extra per rökare och år beroende på lönenivå. Man vet också att 85 % av dem som röker vill sluta och är positiva till att få ett erbjudande om stöd från arbetsgivaren. Frågan om rökning är aktuell på svenska arbetsplatser idag. Det är ett område inom friskvården där det är lätt att göra en insats och också lätt att se vad företaget sparar i pengar. Enligt uträkningar är rökaren sjuk 8 dagar mer per år och tar i genomsnitt en halvtimme mer paus än icke-rökaren per dag. Detta kostar arbetsgivaren 27 000 – 36 000 kr extra per rökare och år beroende på lönenivå. Man vet också att 85 % av dem som röker vill sluta och är positiva till att få ett erbjudande om stöd från arbetsgivaren Rökfri på Jobbet är en "verktygslåda" för arbetsgivare som vill arbeta med tobaksanvändning bland sina anställda. I verktygslådan finns hjälp till arbetsgivaren att skapa en rökfri arbetsplats och hjälp att få en rök- och snus fri personal. Rökfri på Jobbet utvecklades 1999 av Centrum för Tobaksprevention i samarbete med Statens folkhälsoinstitut, men har nu vidareutvecklats av Hjärt-Lungfonden i samarbete med Statens folkhälsoinstitut. Verktygslådan innehåller bla: - En fyllig idéskrift med fakta och inspiration. Här finns goda exempel från företag, förslag till tobakspolicy, fakta om lagen och rökningens farlighet, förslag till enkät för undersökning av rökvanorna mm - Ett professionellt, lättillgängligt och kostnadseffektivt slutaröka-program som arbetsgivaren själv kan ge sina anställda som vill sluta röka och snusa. - Telefonnummer till kontaktpersoner i Sverige som kan ge arbetsgivaren råd och stöd. - Kalkylblad för att arbetsgivaren själv skall kunna beräkna vad rökningen kostar företaget. - Affischer, flygblad och skyltar för information om Rökfri på Jobbet. Hjärt-Lungfondens projektledare för Rökfri på Jobbet Anette Jansson menar att Rökfri på Jobbet- programmet ger goda resultat. ”Sedan 1999 har ca 4.000 företag köpt verktygslådan. Av de anställda som använt sig av Sluta-röka-linjen som ingår i slutaröka- programmet i Rökfri på Jobbet har 30 % blivit rökfria, ett mycket bra resultat för ett självhjälpsprogram”. Mer information om Rökfri på Jobbet finns på http://www.hjart-lungfonden.se/tobak/ och http://www.tobaksfakta.org Verktygslådan kostar 500 kr och varje företag behöver bara en. Samordnare: Anette Jansson, Hjärt-Lungfonden, 0708- 544 204, anette.jansson@hjart-lungfonden.se Barbro Holm Ivarsson, Statens folkhälsoinstitut, 08 - 566 136 68, barbro.holm-ivarsson@fhi.se