15 miljoner till forskning som kan ge färre hjärtinfarkter

Professor Göran K Hansson och professor Anders Hamsten, verksamma vid Centrum för molekylär medicin, Karolinska Universitetssjukhuset, får fem miljoner om året i tre år, totalt 15 miljoner kronor, för forskning kring kärlinflammation och åderförfettning.

Åderförfettning innebär risk att insjukna och dö i hjärt-kärlsjukdomar. Forskarna hoppas nu bland annat kunna förutspå vem som riskerar att drabbas och att inom några år få fram förebyggande behandling, bland annat ett vaccin som kan stoppa åderförfettning. Målet är också att hitta nya behandlingar för dem som har konstaterad kärlsjukdom.

– Om vi lyckas kommer det att ha stor betydelse, vi kommer att kunna minska antalet insjuknanden i livshotande hjärtsjukdomar, framför allt hjärtinfarkt och stroke, säger Anders Hamsten.

För Hjärt-Lungfonden är det här den största enskilda forskningssatsningen någonsin.

– Vi ser att det finns ett stort behov av rejäla satsningar på hjärtforskningen i Sverige, både för patienternas skull och för Sverige som forskningsnation. Därför har vi valt att satsa riktigt stort på ett antal viktiga projekt som vi tror mycket på, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Totalt sökte 29 forskningsprojekt det nya, stora forskningsanslaget och de har granskats av en internationell bedömningskommitté med professorer inom hjärt- och lungområdet. Gruppen tittade särskilt på nyskapande forskning med sannolik klinisk betydelse, det vill säga forskning som har potential att komma patienterna till nytta inom en snar framtid.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34, ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se