WHO lanserar nya riktlinjer för luftföroreningar

WHO lanserar nya riktlinjer för luftföroreningar

Igår lanserade Världshälsoorganisationen (WHO) nya riktlinjerna för luftföroreningar. Uppdateringen sker i ljuset av det aktuella kunskapsläget och de forskningsframsteg som gjorts sedan den sista versionen av riktlinjerna från 2005. Forskningen visar tydligt att luftföroreningar är farligare än vad man tidigare trott och att även låga koncentrationer påverkar hälsan. WHO klassar luftföroreningar som det främsta miljömässiga hotet för mänsklig hälsa på global nivå. Arbetet med att minska halterna av luftföroreningar är en viktig fråga för folkhälsan såväl som klimatet.

Globalt sett rankar WHO luftföroreningar som den fjärde viktigaste riskfaktorn för sjukdomar och dödlighet (efter högt blodtryck, rökning och kostfaktorer). I Sverige beräknas 7600 personer årligen dö till följd av exponering av luftföroreningar. Nedsatt lungfunktion hos barn samt KOL, hjärtinfarkt och stroke hos vuxna kan kopplas till luftföroreningar. Växande bevis finns även för kopplingar till exempelvis diabetes.[1]

WHO:s skärpta riktlinjer är inte juridiskt bindande men kommer att utgöra ett viktigt underlag i översynen av EU:s luftkvalitetsdirektiv som grunden för svenska Miljökvalitetsnormer (MKN). Därtill kommer även det svenska miljökvalitetsmålet ”Frisk luft” att behöva ses över i ljuset av WHO:s nya riktlinjer. För att leva upp till WHO:s rekommendationer kommer omfattande åtgärder att behövas i Sverige.

Hjärt-Lungfonden välkomnar WHO:s nya luftkvalitetsriktlinjer och uppmanar svenska politiker och beslutsfattare att låta evidensen som dessa bygger på, utgöra grund för en ambitiös politik som skyddar såväl människors hälsa som klimatet.