Positivt med förslag om skärpning av utsläppskontroll – men omfattande av äldre fordon och skyndsam implementering behövs

Nyhet -

Hjärt-Lungfonden välkomnar Transportstyrelsen förslag till regeringen om skärpt miljökontroll vid besiktning av fordon. Kväveoxid och partiklar står i fokus där kraven ska inriktas på nyare personbilar och tunga fordon. Flera förslag ska också utredas vidare innan en skärpning införs.

Underlag från IVL[1]som tagits fram tillsammans med Transportstyrelsens rapport visar bl.a. på att partikelantalskrav kan ha en betydande effekt för att minska utsläpp av avgaspartiklar från vägtrafiken.

- Detta är viktigt för att begränsa hälsorisker som luftföroreningar medför. Vi ser positivt på att utsläppskontroll från nyare fordon utreds. Samtidigt är det viktigt att det inte drar ut på tiden, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

- Däremot saknar vi förslag om skärpning av gränsvärden vid kontroll av äldre fordon, t.ex. röktäthet för dieselbilar. Vi ser det som viktigt att rena luften även vid källan och minska fordonsutsläppen. Ingen i Sverige ska dö eller bli sjuk till följd av smutsig luft, betonar Kristina.

Luftföroreningar kan kopplas till b.la. hjärt- och kärlsjukdomar och omnämns globalt ofta som det primära miljörelaterade hälsohotet. Bara i Sverige uppskattas 6700 personer dö i förtid till följd av smutsig luft.

Transportstyrelsen föreslår att följande utreds vidare innan skärpning av utsläpp införs:

• Partikelantalsmätning av dieselbilar med partikelfilter.
    • Riktad kontroll av avgasernas kväveoxidhalt.
    • Kontrollmetoder och kriterier för att upptäcka manipulerad avgasreningsutrustning.
    • Skärpta krav på felindikator för fler fordonsslag och kontroll av OBD-kod för kontroll av felindikatorlampa.

Fakta:

Fordonsparkens miljöprestanda är viktig för att nå de svenska miljömålen. Störst påverkan har de krav som gäller för att få sätta nya fordon på marknaden och Sverige är drivande i arbetet med att ta fram nya utsläppskrav på EU-nivå. När fordonen väl finns på marknaden är det viktigt med en god miljökontroll när fordonen besiktas.

De nu gällande reglerna om miljökontroll vid besiktning är en del av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning. Dessa regler började tillämpas i maj 2018.
    2021 kom WHO med nya rekommendationer för luftkvalitet som baseras på ny forskning och kunskap om hälsorisker av luftföroreningar. Beräkningar utifrån WHO:s riktlinjer visar att 82 procent av Sveriges befolkning år 2019 utsattes för oacceptabla nivåer av partiklar.

Förslag för att minska utsläpp från manipulation av avgasreningssystem presenterades i en särskild utredning i juni 2022; Åtgärder mot manipulering av viss fordonsutrustning - avgasrening och vägmätare (regeringen.se)

Kontakt:

Martina Elings-Pers, Intressepolitiskt sakkunnig, martina.elings-pers@hjart-lungfonden.se

[1] "Behov av och förutsättningar för skärpt miljökontroll i besiktningen mot bakgrund av luftkvalitet och vägtrafikens utsläpp", IVL, 2023