Nyhet -

Annika Elias, Ledarna föreläser på Hjärntrustens frukostseminarium i Lund 2 april

Välkommen till Hjärntrustens frukostseminarium 2/4

Annika Elias, ordförande för Ledarna - organisationen för chefer

Sverige ska ha världens bästa chefer
Med 90,000 medlemmar är Ledarna den främsta företrädaren för chefer och ledare i Sverige. Ledarna menar att företag och verksamheter presterar bättre om chefen ges rimliga förutsättningar att sköta sitt jobb. Chefen har en nyckelroll för att medarbetarna ska kunna växa. Att värna om chefens arbetssituation bidrar till trivsel för alla. I detta syfte erbjuder Ledarna ett stödprogram under mottot Bra chefer skapar lönsamma företag. Diskussionerna kring ledarskap och chefsutveckling förs i medlemstidningen Chef, som är ett ambitiöst forum för samhällsdebatt och chefsrelevanta frågor.

Bra chefer - en förutsättning för en god arbetsmiljö
Att vara chef är kravfyllt, påfrestande, ofta ensamt. Den utsatthet som förknippas med chefsrollen kan kräva mentorstöd och ett välfungerande kollegialt nätverk. Under mottot Chefer hjälper chefer till framgång vill Ledarna kombinera personlig utveckling med professionell kompetensutveckling. Goda chefer behövs.

Ledarna driver opinion och deltar i samhällsdebatten
Den pågående generationsväxlingen innebär att 100,000 chefer måste ersättas under de närmsta tio åren. Det är viktigt att de som är chefer idag jämnar marken för sina efterträdare. Kloka chefer krattar manegen genom att satsa på ledarskapsutveckling för unga medarbetare. Ledarna är engagerade i detta arbete. Globaliseringen av svenskt näringsliv ställer krav på ledarskap och chefskompetens. Den svenska ledarstilen är eftertänksam, öppen och tillitsfull. Men hur ter sig svenskt ledarskap ur ett globalt perspektiv och hur kan vi utveckla svenska chefers förmåga att göra sig gällande på global nivå?

Arbetsmarknaden i Sverige underpresterar när det gäller att ta vara på kompetensen hos välutbildade kvinnor och invandrare. Detta är en ständigt aktuell fråga, som Ledarna driver med stort engagemang. Vi måste dessutom bli bättre på att rekrytera ungdomar och på att tillvarata äldre medarbetares kompetens.

Föreläsare: Annika Elias är Ledarnas ordförande sedan 2006. Hon är dessutom President för den europeiska organisationen CEC European Managers, som representerar över en miljon chefer.

Välkommen till en diskussion om ledarskap och behovet av kontinuerlig fortbildning av chefer.

Tid och plats
Onsdag 2 april 2014 kl 8.30-10.00 på Grand Hotel, Bantorget, Lund.

Anmälan och pris
Anmälan senast 31 mars till seminarium@hjarntrusten.se eller på www.hjarntrusten.se

Hjärntrustare deltar gratis. För övriga deltagare kostar frukostseminariet 450 kr (exkl. moms) (frukost ingår).

Inger Mansfeld, VD, Hjärntrusten