Världsaidsdagen - 1 december instiftades för 20 år sedan i Stockholm!

Världsaidsdagen var ursprungligen en idé av den nu bortgångne Jonathan Mann när han var chef för det globalal aidsprogrammet (GPA) vid världshälsoorganisationen (WHO). Efter positiva reaktioner från över 100 hälso- och sjukvårdsministrar deklarerade WHO på 1988 års internationella aidskonferens i Stockholm, den 1 december som världsaidsdagen.

Detta erkändes och stöddes av FNs generalförsamling i oktober samma år.

Vid sitt 20-års jubileum 2008 är världsaidsdagen fortfarande fokuserad på solidaritet för en pandemi som har skördat över 25 miljoner liv och med uppskattningsvis 33 miljoner som lever med hiv världen över.

Även i år är temat World AIDS Campaigns tema Stop AIDS, Keep the Promise, men med undertemat: Empower, Lead and Deliver! - Stärk, led och leverera! Ett tema som fokuserar på att det är hög tid att var och en tar sitt ansvar i kampen mot hiv och aids, håller vad man lovat och att det verkligen blir genomfört.
Därför har vi på Hiv-Sverige rubriken "DELTA" på vår kampanjaffisch , ty utan allas engagemang i hivfrågan kommer inte problemen att kunna övervinnas.

Hiv Sverige uppmärksammar världsaidsdagen  i Kungsträdgården i stockholm under eftermiddagen den 1 december  tillsammans med 18 andra inbjudna aktörer.

Program i Kungsträdgården

Kl:12:00 ett stort informationstält vid scenen öppnar med information från Hiv-Sverige och samarbetspartners. Dessa är Posithiva Gruppen, Kvinnocirkeln, Heteroplus, Oasen, Convictus, Noaks Ark, Lafa, Shia, Svenska Missionsrådet, Karolinska sjukhuset, Somaliska hälsoteamet, Afrikagrupperna, Forum Syd, Glaxo Smith Kline, Gilead, Abbott, Merck Scharp & Dohme och Pfizer AB.Tältet är öppet hela eftermiddagen.Det blir kondomutdelning, försäljning av Red Ribbon samt servering av glögg och pepparkakor.

Kl. 12:15 musikunderhållning av Sam Paris och Jan George och Catarina Lindahl, presenterade av Sven von Essen.
Kl. 15:00 ljuständning för att uppmärksamma de som lever med hiv eller har gått bort i aids.
Kl. 17:00 scenframträdande på stora scenen med tal av Christer G. Wennerholm, ordförande i Nationella rådet för insatser mot hiv/aids samt Hiv-Sveriges ordförande Inger Forsgren. Framträdande av bl.a. Regina Lund, Triple & Touch och Star for Life choir. Konferencier: Annika Jankell.
Kl. 18:00 fackeltåg genom Stockholms city.(arr. Noaks Ark)

Övrig information på www.wad.se och

www.hiv-sverige.se

Kontakter: