Utmärkelse för arbete med hivpositiva barn och ungdomar.

Hiv Sverige / Riksförbundet för hivpositiva har beslutat att tilldela Kurator Christina Ralsgård vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, sin utmärkelse: Hiv-Sveriges:s Heders Red Ribbon 2007. Motiveringen lyder: Christina Ralsgård har under flera år outtröttligt arbetat för hivpositiva barn och ungdomar och dess familjer. Hennes arbete bidrar till att underlätta tillvaron för dessa barn och ungdomar vars situation är särskilt utsatt, och vilkas specifika behov kräver särskilda insatser. Hennes eget initiativ "Hivskolan" och konferenshelger ger förutom information, en ovärderlig möjlighet för barn och ungdomar att träffa andra i samma situation. Utmärkelsen, som ges till den eller de personer som har gjort något för att förbättra hivpositivas livsvillkor i Sverige, har tidigare tilldelats överläkare Pehr-Olof Pehrsson (2005) för hans arbete med Spermatvätt och Sprutbytesprojektet i Malmö (2006). Utmärkelsen, designad av Michaela de la Cour, kommer att utdelas den 22 maj vid en mottagning i Hiv-Sveriges lokaler i Stockholm. Lasse Lindberg Press/Info Hiv-Sverige(f.d.RFHP) Tjurbergsgatan 29 118 56 Stockholm info@hiv-sverige.se www.hiv-sverige.se www.wad.se