Blodgivningsförbud med stora frågetecken

Hiv-sverige/Riksförbundet för hivpositiva anser att flera punkter i debatten om förbud mot blodgivning är förvånande: T.ex. att Sverige 2006 inte har så bra kontrollmetoder av donerat blod, att det skall behövas förbud för vissa grupper att lämna blod. Att Landstingen tydligen inte ser det som en hälsofråga utan som ett ekonomiskt problem då Landstinget skulle få problem att sälja plasma till läkemedelsindustrin. Högst anmärkningsvärt är att socialstyrelsen vill förmildra diskrimineringen mot homosexuella genom att diskriminera fler grupper. Vi frågar oss om man kan förlita sig på att personer är ärliga t.ex. om att de har gått till prostituerade? Vilka länder menar man är de länder med stor förekomst av hiv? Är Thailand månne inräknat? Ett av Sveriges största turistmål? Får vi någon som lämnar blod överhuvud taget på detta sätt? Frågan kan bara lösas genom säkra screening metoder. Sedan räcker smittskyddslagens förbud om att lämna blod om man bär på blodsmitta alldeles utmärkt utan ytterligare förbud. Därför bör även hbt-personer få lämna blod. Carl Gustaf Hedén Förbundsordförande Hiv-Sverige 070 393 54 10/ Lasse Lindberg Press/Info Hiv-Sverige(f.d.RFHP) Tjurbergsgatan 29 118 56 Stockholm Ny mailadress: info@rfhp.se www.hiv-sverige.se www.wad.se